یک استاد دانشگاه و محقق زبان فارسی، مصادیقی از سهل‌انگاری‌ها و غلط‌های نگارشی در کتاب فارسی اول دبستان را بیان کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ غلط و سهل‌انگاری نگارشی در کتاب فارسی اول دبستان وجود دارد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امیرشهاب شاهمیری گفت: در زبان فارسی نیم‌فاصله یا فاصله کوتاه برای جدا کردن بخش‌های یک واژه اعمال می‌شود. مثلا "می‌شود" یک واژه است ولی از فاصله به جای نیم‌فاصله بین دو بخش "می" و "شود" استفاده شده است. واژه‌های دیگری مثل یارانه‌ای، رفته‌ام، بی‌نیاز از این جمله‌اند.

این محقق زبان فارسی با اشاره به علائم سجاوندی چون علامت تعجب، نقطه، ویرگول و علامت سوال، گفت: اینها به واژه قبلی می‌چسبند و از جمله یا واژه بعدی فاصله می‌گیرند. علائم نگه‌دارنده مثل پرانتز هم همین‌گونه‌ هستند که به عبارت داخلی می‌چسبند و از عبارت بیرونی بعدی فاصله می‌گیرند، اما ما مثال‌هایی در کتاب فارسی اول دبستان داریم که در آن علائم سجاوندی رعایت نشده است و کودک عادت می‌کند که اینها مهم نیستند.

شاهمیری با تاکید بر اینکه ضعف ما در زبان فارسی فقط کتاب درسی نیست، بلکه عوامل دیگری هم در آن دخیل است، گفت: اما توجه کنیم که کتاب فارسی دست به نقد است. یک بار باید آن را کامل اصلاح کنیم.