دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان گفت: واحدهای عرضه لباس‌های مستعمل و دست‌دوم (تاناکورا) و دست‌فروشان عرضه‌کننده این نوع البسه در استان جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حبیب مومیوند در نشست اعضای کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان گفت: ۸۵ واحد عرضه لباس دست دوم در همدان فعال بودند که این تعداد امسال به ۴۰ واحد کاهش یافت.

وی ادامه داد: تکلیف ستاد و کمیته های مسئول بر این است که متصدیان این ۴۰ واحد تغییر شغل بدهند که انتظار می‌رود در زمینه تغییر مشاغل این افراد همکاری صورت گیرد.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان اظهار کرد: لباس‌های دست دوم علاوه بر قاچاق، مشکل جدی بهداشتی دارد بنابراین باید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کرد.

مومیوند اضافه کرد: ۵ تن و ۸۴۰ کیلوگرم لباس دست دوم به ارزش ۵ میلیارد ریال ۹ ماهه سال گذشته کشف شد و این آمار امسال به ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم به ارزش ۳ میلیارد ریال رسید.

وی با بیان این‌که باید عرضه لباس دست دوم به صفر برسد ادامه داد: کمیسیون مبارزه با  قاچاق کالا و ارز  نسبت به طرح این موضوع در کمیته فرهنگی و اجتماعی اقدام کند.

دبیر ستاد قاچاق کالا و ارز استانداری همدان افزود: برخی دست فروشان نیز در پیاده روها به عرضه لباس دست دوم اقدام می‌کردند که شهرداری نباید اجازه این کار را بدهند.

مومیوند بیان کرد: بیشترین محموله لباس دست دوم در جنوب کشور بارگیری و به غرب کشور آذربایجان غربی و مهاباد می‌رود.

وی گفت: در ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا تکلیف دستگاه تبلیغی، آموزشی و پژوهشی در زمینه قاچاق کالا مشخص شده است که برنامه فرهنگی، آموزشی و تحقیقات ترویجی با هدف ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به خرید کالای داخلی و کاهش قاچاق کالا باید صورت گیرد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری همدان اظهار کرد: ۱۶۷ میلیارد تومان کالای قاچاق ۹ ماهه امسال کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.