مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با هشدار به واحدهای آلاینده گفت: در پایش‌های شبانه، اخطاریه برای واحدهای آلاینده و متخلف صادر و به آن‌ها ابلاغ می‌شود و در شرایط اضطرار آلودگی هوا واحدهای آلاینده مهروموم‌شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط‌زیست استان تهران، سعید محمودی با اشاره به افزایش گشت و پایش های شبانه صنایع، معادن، واحدهای صنفی و شهرک‌های صنعتی استان در روزهای اخیر گفت: گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلاینده‌ها بر اساس برنامه‌ریزی جامع و هدفمند انجام می‌شود و هدف اصلی اجرا و ادامه این طرح، بررسی و رصد کیفی زیست‌محیطی صنایع و معادن استان، برخورد با واحدهای متخلف، شناسایی واحدهای آلاینده جدید و درنهایت کمک به کاهش بار آلودگی است.

وی گفت: ما اعتقادداریم صنایع با توجه به وجود مشکلات تولید و تحریم‌ها محدودیت و مشکلات خاصی دارند، ولی توجه به شاخص‌های زیست‌محیطی جهت حفظ سلامت مردم خصوصاً در این ایام، ضرورت به‌مراتب بیشتری دارد، چراکه جبران خسارات وارده به‌سلامت غیرممکن و دور از ذهن است و سلامت مردم خط قرمز ماست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با تأکید بر ضرورت بیش‌ازپیش توجه به اجرای قانون هوای پاک اظهار داشت: همه ما در مقابل قانون تکلیف داریم و برای رسیدن به وضعیت مناسب در هوای تهران مخصوصاً با نگاه به شرایط کنونی، همه دستگاه‌های مشمول این قانون باید نگاهی جدید به وظایف خود داشته باشند و عملکردها باید بیشتر و بهتر از گذشته باشد.

محمودی با اشاره به وضعیت این روزهای آلودگی هوای تهران افزود: محیط‌زیست با نگاه به‌سلامت مردم و شهروندان برنامه‌های خود را در چارچوب قانون پیگیری کرده و در این مسیر با هرگونه تخلف که فشار آن بر روی سلامت مردم باشد بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

وی همچنین خطاب به مسئولان و مدیران واحدهای صنعتی و معدنی استان گفت: بهتر است واحدهای آلاینده و واحدهایی که دارای بار آلایندگی هستند قبل از ورود محیط‌زیست به وضعیت خود رسیدگی کنند چراکه به‌صورت قطعی برخورد محیط‌زیست با این موضوع قهری و ضابطه‌مند خواهد بود و روابط و بهانه‌های واهی و سرپیچی از قانون به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران همچنین خاطرنشان کرد: پایش های روزانه و شبانه محیط‌زیست، بی‌وقفه و در ساعات مختلف و محورها و مسیرهای متعدد استان تهران تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه خواهد داشت و گزارش آن از طریق رسانه‌ها به‌طور مستمر اعلام خواهد شد.

وی از همکاری خبرنگاران و رسانه‌های ارتباط‌جمعی در انتشار گزارش‌ها و همراهی با محیط‌زیست در پایش های مختلف و روشنگری در این خصوص قدردانی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اهمیت همراهی و همکاری از سوی شهروندان در اجرای هر چه‌بهتر این طرح محیط‌زیست تهران گفت: با توجه به حجم صنایع موجود در استان تهران از مردم درخواست می‌شود در صورت اطلاع از هرگونه آلایندگی صنایع، معادن، واحدهای صنفی خصوصاً در ساعات شب و همچنین شرایط اضطرار آلودگی هوا، موضوع را به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران اعلام کنند.