به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره جلسه هماندیشی صبح امروز یکشنبه اعضای شواری اسلامی شهر تهران و شهردار تهران، با بیان این که دو موضوع آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع در دستور بررسی قرار گرفت، گفت: علاوه بر شهردار تهران، مدیران و مسئولان اداره کل محیط زیست شهرداری نیز حضور داشتند که تقریباً کل جلسه به بحث انتشار بوی نامطبوع اختصاص داده شد.
وی افزود: شهرداری تهران گزارشی ارائه کرد و نمودارها نشان دادند در ۲۳ آذر ماه سطح گوگرد به مراتب بالاتر بود و یک پیک افزایشی داشته است.
هاشمی در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران نیز با بیان این که در این جلسه سهم هر دستگاه در آلودگی هوا مشخص شد و مسئولان امر گزارشی در این خصوص ارائه دادند، گفت: موضوع آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون دو موضوع متفاوت است و در آلایندههای گازی سهم کامیون ۱/۳ درصد، تاکسی ۹ درصد، موتور ۲۱ درصد، وانت ۹/۵ درصد، اتوبوس ۰/۵ درصد و سهم خودرو سواری ۳۷ درصد بوده است. اما در مبحث تولید ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون سهم خودروها ۱۳ درصد، کامیون ۱۵ درصد، و موتورسیکلتها فقط ۱۰ درصد بوده است.
هاشمی با بیان این که کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی در خصوص سهم دستگاههای دخیل در آلودگی هوا منتشر کرده است، گفت: سهم ۹ دستگاه در این حوزه مشخص شده است.
وی درباره بوی نامطبوع در تهران نیز اظهار کرد: هنوز تکلیف مشخص نشده اما گزارشها نشان میدهد سهم گوگرد بالا رفته است و دقت داشته باشید کارخانه سیمان مجاور تهران در ۱۵۰ روز گذشته از مازوت استفاده میکرده است و به نظر میرسد آرادکوه نقش کمی داشته باشد.
هاشمی در خصوص مترو شهرکهای اقماری نیز با بیان این که از سال ۸۶ و با بالارفتن جمعیت شهرکهای اقماری اطراف تهران بحث توسعه حمل و نقل عمومی مطرح شد، گفت: در حال حاضر تعداد شهرکها به ۴۳ شهرک و با حدود ۶ میلیون نفر جمعیت رسیده است و به نظر میرسد توسعه حمل و نقل عمومی بخصوص مترو به عنوان بهترین وسیله تردد یک الزام است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بحث مترو اسلامشهر مدتها مسکوت مانده بود اما حالا با تلاش شهرداری اسلامشهر این مهم در دستور کار قرار گرفته است.