تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۸

همشهری آنلاین: آنا میخالشوک، هنرمند روس ناپدید شده و پلیس برلین در پی یافتن این زن 52 است که منتقد رژیم روسیه محسوب می‌شود.

اشپیگل آنلاین از برلین گزارش داد، مقداری پول، عینک و کلیدش چیزهایی است که احتمالاً آنا میخالشوک (Anna Mikhalchuk) جمعه گذشته در حین ترک منزلش در محله شارلوتنبورگ برلین با خود برده است.

پلیس آلمان شب گذشته (پنجشنبه 8 فروردین) اعلام کرد از این زن تاکنون هیچ نشانه حیاتی یافت نشده است. عکس او به عنوان گمشده در اختیار نیروهای پلیس قرار گرفته است. پای پلیس جنایی آلمان نیز به این ماجرا باز شده است.

میخالشوک از نوامبر گذشته در برلین زندگی می‌کرد. او که زاده مسکو بود، در سال 2002 زمانی تیتر اول رسانه‌ها را به خود اختصاص داد که آثارش در نمایشگاهی که در مرکز زاخاروف مسکو بر پا شده بود، هدف حمله قرار گرفت و نابود شد.

وی به خاطر این نمایشگاه جنجالی در سال 2005 در برابر دادگاهی در روسیه قرار گرفت که سرانجام تبرئه شد. بنا به اعلام موسسه روابط خارجی در برلین، او با آنا پولیتکوفسکایا (Anna Politkowskaja) خبرنگار روس که به قتل رسیده، آشنا بوده و یک سال و نیم درباره قتل وی تحقیق کرده است.

آنگونه که پنجشنبه شب روزنامه «تاگس اشپیگل» در نسخه اینترنتی خود گزارش داد، این هنرمند ظهر روز 21 مارس برای خرید از خانه‌اش خارج شده است. وقتی او تا پاسی از شب به خانه بازنگشته، میشائیل رایکلین، همسرش موضوع را به پلیس اطلاع می‌دهد.

این فیلسوف استاد مهمان دانشگاه هومبولدت است. او دو سال پیش کتابی را درباره مجادلات بر سر نمایشگاه مذکور منتشر کرد. میخالشوک نیز به صورت موازی مستندی ویدئویی را درباره دادگاه‌های برگزار شده با عنوان «مسوول همه چیز» منتشر کرد.

میخالشوک در سال 2005 عضو برگزارکنندگان نمایشگاهی بود که در برلین برگزار شد و از نظر یکی از سخنگویان عفو بین‌الملل در برلین، در قبال دولت مسکو موضع نقادانه‌ای داشته است.

سفارت روسیه از تلاش‌های پلیس برلین برای یافتن این زن استقبال کرده است.