استادیار گروه آموزشی رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ترکیب و تناسب بدنی با زیبایی‌اندام متفاوت است و متأسفانه جامعه و عموم مردم این تفاوت را نمی‌شناسند.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زهرا سادات میرزا زاده یکشنبه اول دی افزود: آن چیزی که در ورزش پرورش اندام دنبال می‌شود تناسب و ترکیب بدنی است که کاملاً علمی و روشمند است و همه افراد می‌توانند برای تقویت و تناسب‌اندام به ورزش با دستگاه‌های بدن‌سازی بپردازند.

وی ادامه داد: تناسب‌اندام یک بخش ظاهری از این فعالیت ورزشی است و افراد بهتر است در ابتدا فیزیک بدن و نیازهای بدنی خود را بشناسند و زمانی که این نیازها رفع شد به مقوله زیبایی و پرورش اندام بپردازند.  

او بیان کرد:به همین دلیل در بیشتر باشگاه‌ها و مراکز درمانی ورزشی دستگاه‌های تست بادی کامپوزیشن یا ترکیب بدن وجود دارد که ترکیب عضلات و حجم پروتئین را  برسی کرده و سپس نیازمندی‌های بدن افراد و مواد موردنیاز شخص را اعلام می‌کنند و متناسب با آن برنامه‌های تمرینی ورزشی اعلام می‌شود.

استادیار گروه آموزشی رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی استان خراسان رضوی گفت: متأسفانه بسیاری از افرادی که به ورزش پرورش اندام می‌پردازند، با الگوبرداری اشتباه از جسم و ظاهر دیگر ورزشکاران، احساس می‌کنند که این ترکیب بدنی، همان زیبایی‌اندام است درصورتی‌که آن‌ها کاملاً حرفه‌ای به ورزش بدن‌سازی پرداخته‌اند.  

میرزا زاده ادامه داد: فردی که به لحاظ ترکیب بدنی سالم است می‌تواند بعد از تقویت عضلات به زیبایی‌اندام بپردازد و گرنه ممکن است تبعاتی برای سلامتی فرد به وجود آید.  

وی  افزود: بعضی از ورزشکاران زیبایی‌اندام تصاویر خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و علّت آن را استفاده از مکمل‌ها بیان می‌کنند، به عبارتی در حال درآمدزایی از این مسیر هستند.

او گفت: عموم مردم احساس می‌کنند با الگو قرار دادن این افراد می‌توانند در کمترین زمان به تناسب‌اندام برسند اما باید خاطرنشان کرد بعضی افراد به خاطر استعداد خدادادی دارای بدن خوش‌فرم و زیبایی هستند که در کم‌ترین زمان و با تمرین به این تناسب می‌رسند و دیگر افراد باید تمرین زیادی برای به دست آوردن این تناسب اتجام دهند.

وی ادامه داد: باید بین ورزش همگانی و سلامت افرادی که به صوت حرفه‌ای به ورزش می‌پردازند تفاوت قائل شد.