به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عسگر علی جوانبخت در جشن جمعآوری بخاریهای نفتی مدارس قزوین که با حضور مدیران مدارس روستایی برگزار شد، افزود: با جمعآوری کامل بخاریهای نفتی از این کلاسها، در حال حاضر از ۱۰ هزار و ۵۴۵ کلاس درس فعال در استان ۸ هزار و ۹۶۲ کلاس دارای سیستم گرمایشی استاندارد هستند و برای تعویض هزار و ۵۸۳ کلاس باقیمانده که با بخاری گازی گرم میشوند نیز طی ۲ تا سه سال آینده اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی ۱۵ درصد کلاس باقیمانده در استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که اگر استان ۵۰ درصد آن را تأمین کند، ۵۰ درصد بعدی را هم از اعتبارات ملی میتوان تأمین کرد.
جوانبخت ادامه داد: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از دهه ۶۰ بهعنوان بازوی اجرایی وزارت آموزشوپرورش در ساخت و تجهیز و نوسازی مدارس تأسیسشده و بهتدریج با تأسیس ادارات کل استانی آن در دهه ۷۰ تاکنون رشد و توسعه فزایندهای در حوزه مدرسهسازی داشته است.
وی بابیان اینکه از سال ۷۶ تاکنون بیش از هزار مدرسه در استان قزوین ساختهشده است، گفت: در سال ۷۶، ۷۵ درصد مدارس استان استحکام نداشتند اما اکنون با اقدامات انجامشده در دولت و همت خیران فقط ۲۵ درصد مدارس بدون استحکام هستند.
جوانبخت بابیان اینکه از سال ۸۴ فعالیتهای تخریب و بازسازی مدارس غیر مستحکم آغاز شد، اضافه کرد: بیش از ۱۳۰ ساختمان آموزشی در این مدت مقاومسازی شده است که اگر قرار بود اکنون این کار انجام شود هزینههای چند برابری داشت.
به گفته وی بعد از حوادث آتشسوزی در برخی مدارس روستایی کشور درمهرومومهای گذشته فعالیت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس هم از سال ۹۲ در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس آغاز شد و از آن زمان هرسال تعدادی از مدارس با اولویت مناطق محروم به بخاریهای برقی بهجای نفتی مجهز شدند تا اینکه امسال با استانداردسازی ۲۰۹ کلاس باقیمانده، بخاریهای نفتی بهطور کامل از مدارس قزوین حذف شد.
نگهداشت تجهیزات و فضاهای آموزشی مهمتر از ساخت آنها است
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین نگهداری تجهیزات و فضاها را مهمتر از ساخت آنها دانست و گفت: سالانه در اثر نگهداری ناصحیح این تجهیزات در مدارس هزینههای زیادی وارد میشود که میتوان با مشارکت دانشآموزان و همت اولیای مدارس در نگهداری این ابزارها و فضاها از این هزینهها جلوگیری کرد.
جوانبخت در ادامه از برنامهریزی این اداره کل برای ساخت نخستین مدرسه سبز در استان خبر داد و افزود: استفاده از انرژی خورشیدی بهجای سوخت فسیلی، ایجاد فضای مناسب در مدرسه بهمنظور آشنایی دانشآموز با درختکاری و صیفیکاری، مدیریت پسماند، جداسازی زبالههای خشک و تر، صرفهجویی در مصرف انرژی همه از مواردی هستند که در ساخت این مدرسه که طی روزهای آینده عملیات اجرایی آن آغاز میشود موردتوجه خواهد بود.
استان قزوین دارای ۲ هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی در ۱۴ منطقه آموزشوپرورش است.
در سال ۹۲، ۶۰ درصد کلاسهای درس استان قزوین گرمایش استاندارد نداشتند که با جمعآوری کامل بخاریهای نفتی میزان کلاسهای غیراستاندارد به ۱۵ درصد کاهش یافت.