به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فردین حکیمی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در روزهای اخیر و تصمیمهای کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا بهخصوص تعطیلی مدارس گفت: تصمیماتی که از سوی کارگروه اضطرار اتخاذ میشود مقطعی و در زمان بحران است بنابراین لازم است به وظایف محوری دستگاههای مختلف برای کاهش آلودگی پرداخته شود.
حکیمی یکی از موضوعات مهم برای پیشگیری از افزایش غلظت آلایندهها در کلانشهرها را نوسازی ناوگان حملونقل عمومی دانست و افزود: بهطورکلی در کرج ۶۲ درصد آلودگی ناشی از خودروهاست که ناوگان حملونقل عمومی بهخصوص اتوبوسهای شهری در آن نقش زیادی دارد.
این مسئول اظهار کرد: ۳۸ درصد منابع آلاینده نیز متعلق به منابع ثابت همچون صنایع، موتورخانهها و... است که در این زمینه هم باید موضوع نوسازی صنایع، استفاده از فناوریهای نوین و گازسوز کردن صنایع دنبال شود.
وی بر توسعه فضای سبز در کلانشهر کرج، استان البرز هم تأکید کرد و ادامه داد: بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توجه به معاینه فنی خودروها هم در پیشگیری و کاهش آلودگی هوا مطرح است.
حکیمی اعلام کرد: باوجود اینکه همه اینها در قانون مشخصشده است اما عمدتاً شاهد این هستیم که اقدامات بهصورت رضایتبخشی دنبال نمیشود.
وی در خصوص اینکه گفته میشود سوخت غیراستاندارد یکی از عوامل اصلی آلودگی این روزهاست، بیان کرد: بنا به آنچه به محیطزیست اعلامشده، در حال حاضر بنزین یورو ۴ فقط در هسته مرکزی کلانشهر کرج توزیع میشود و این نوع بنزین در سایر مناطق استان در دسترس نیست؛ البته گازوئیل یورو ۴ در تمام نقاط استان توزیع میشود.
مدیرکل حفاظت محیطزیست البرز اضافه کرد: سوخت میتواند از عوامل اصلی آلودگی باشد، در ششماهه اول سال ذرات آلاینده ۲. ۵ میکرون عمدتاً از جنس گردوغبار است اما در فصل سرما از محل خودروها و مصرف سوخت است.
وی در خصوص اینکه جنس آلایندهها در فصل سرما و ترکیب آن با بارشها چقدر میتواند خطرناک باشد، گفت: معمولاً ذرات آلاینده هوا در فصل سرما بهراحتی در آب باران حل نمیشود، به همین دلیل اخیراً دو مرحله بارندگی رخ داد که در ساعات ابتدایی بارندگی آلودگی کاهش نیافت و پس از هشت ساعت آلودگی کم شد؛ البته این بارندگیها اسیدی نبود چون باران اسیدی زمانی تولید میشود که در آلایندهها ذرات SO۲ و NO۲ وجود داشته باشد که در این بارندگیها چنین مشکلی وجود نداشته است.
حکیمی به افزایش ناگهانی آلودگی هوای البرز بهخصوص کرج و فردیس در روز یکشنبه یکم دیماه هم اشاره کرد و در خصوص علت آن گفت: این افزایش ناگهانی به دلیل تغییر جهت باد از سمت تهران به کرج بود که باعث شد آلودگی تهران به سمت استان حرکت کند و ابتدا کرج و فردیس و تا شب ساوجبلاغ و نظرآباد را هم تحت تأثیر قرارداد.
وی افزود: از طرف دیگر حجم خودروهای خروجی از تهران به سمت کرج نیز افزایشیافته بود و همین عوامل باعث شد روز گذشته شاخص آلودگی هوا در کرج در یک ساعت ۵۵ درجه بالاتر برود و به رکورد ۱۸۰ برسد.
حکیمی در خصوص انتقاد بسیاری از شهروندان از دیر اعلام شدن تصمیمات کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا نیز گفت: روند تصمیمگیری در کارگروه اضطرار مشخص است و طبق آن ۹۶ ساعت قبل از شروع پایداری هوا، هواشناسی موضوع را به علوم پزشکی اعلام میکند، دانشگاه علوم پزشکی ۱۲ ساعت فرصت دارد تا نیاز به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار را به کارگروه اعلام و جلسه تشکیل شود، پس از تشکیل جلسه با حضور اعضای اصلی و مدعو گاهی ممکن است تا ۳ ساعت بررسی لازم باشد؛ البته تصمیمات بر اساس شاخص مشخصشده و نه کمتر از آن و نه بیشتر نمیتوان تصمیمگیری کرد، بر همین اساس علت این موضوع حساسیت ویژه اعضا در اتخاذ تصمیم است تا تصمیم اشتباه گرفته نشود چون مثلاً در تعطیلی مدارس بسیاری دچار مشکل میشوند و به همین دلیل نباید تصمیم بیمورد گرفته شود.