به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسفند ماه سال گذشته، شهرداری در زمان انجام عملیات عمرانی در خیابان فداییان اسلام و مقابل امامزاده عبدالله شهر ری، استان تهران، به حدود ۴۰ متر از ریل سادهی قطار برخورد کردند.
به اعتقاد کارشناسان میراث فرهنگی این ریل را به عنوان اولین ماشین دودی در تهران یعنی همان «نخستین خط تراموای تهران» میدانند که سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت.
امیر مصیب رحیم زاده با بیان اینکه اعتبار ۶۰ میلیون تومانی این طرح از سوی شهرداری منطقه ۲۰ (شهرری) تامین شده است، اظهار داشت: همزمان با انجام عملیات عمرانی در پیاده رو خیابان فداییان اسلام در شهر ری و مقابل امامزاده، پایههای ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود ۴۰ متر نمایان شد.
وی افزود: با توجه به اهمیت آثار تاریخی باید مسیر و ریلهای مشخص شده مرمت شود که بر همین اساس میراث فرهنگی با مساعدت شهرداری نسبت به مرمت ریل ماشین دودی اقدام کرده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری خاطرنشان کرد: آثار تاریخی نشانگر هویت و اصالت هر منطقه بوده و به همین دلیل اهمیت و توجه به بناها و آثار تاریخی از اولویتهای مهم و مورد تاکید به شمار میرود.
این مسئول ادامه داد: اقدامات لازم برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی ادامه خواهد داشت و با توجه به اهمیت منطقه ری و آثار تاریخی آن، میراث در راستای حفظ تمامی آثار تاریخی ری تمام توان خود را بکار گرفته است.
به گزارش ایرنا، شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بیبی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمیترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستانشناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی این شهرستان است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل، قلعه دیر و... وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلیتی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.