رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: پدیده خورشیدگرفتگی در ساعت‌های ابتدایی صبح پنجشنبه ۵ دی در این استان رخ خواهد داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یحیی قاینی پور چهارشنبه ۴ دی افزود:با توجه به‌پیش‌بینی ابرناکی و غبار صبحگاهی، امکان اختلال در رصد خورشیدگرفتگی در نقاط شمالی استان خراسان رضوی وجود دارد و به همین دلیل بهترین شرایط رصد خورشیدگرفتگی در جنوب استان خراسان رضوی رخ خواهد داد.

به گفته مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد کسوف پنجم دی‌ماه امسال از ساعت ۶ و ۱۳ دقیقه تا ساعت ۸ و ۲۹ دقیقه ادامه دارد  و در ساعت ۶ و ۴۱ دقیقه (هنگام طلوع خوشید به افق مشهد) خورشید به‌صورت گرفته طلوع خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که میانگین دمای هوا در استان خراسان رضوی تا روزهای ابتدایی هفته آینده همراه با تداوم غلظت آلاینده‌های جوی بین ۲ تا ۳ درجه در نوسان است پیش‌بینی می‌شود رصد خورشید گرفتی روز پنجشنبه همرا با غبار نیز باشد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: دمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درجه پیش‌بینی‌شده است.

قاینی پور افزود: با توجه به گسترش جریانات پایدار جوی تا چند روز آینده، آسمان در بیشتر نقاط استان خراسان رضوی صاف تا کمی ابری پیش‌بینی‌شده است و بدین دلیل، انباشت آلاینده‌های جوی در مشهد و شهرهای بزرگ و صنعتی استان تا روزهای ابتدایی هفته آینده تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: روز پنج‌شنبه هفته جاری وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گردوخاک در نوار شرقی استان خراسان رضوی به‌ویژه در شهرستان سرخس رخ خواهد داد و در روزهای ابتدایی هفته آینده احتمال بارش باران در استان وجود دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه برج تاریخی رادمان به‌عنوان یکی از محل‌های رصد در شمال استان خراسان رضوی قرار دارد این خورشیدگرفتگی همراه با ابرناکی در آن مکان خواهد بود.