رضا فراهانی مدیرکل عمرانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با همشهری آنلاین، با اشاره به اینکه اقدامات واحد علوم و تحقیقات برای ایمنسازی مسیر تردد دانشجویان از زمان وقوع حادثه اتوبوس در سال گذشته تا امروز در دو بخش بوده است، بیان کرد: بخش اول بلافاصله بعد از حادثه صورت گرفت که شامل تعویض و نظارت بر سامانه حملونقل اتوبوس و آژانسهای تاکسی بود به طوری که پیمانکاران هر دو تغییر کردند و الان رضایت نسبی دانشجویان حاصل شده است. اتوبوسها ۲ روز بعد از حادثه تعویض شدند.
وی ادامه داد: بخش دوم ایمنسازی مسیر بود، به این صورت که از یک مشاور ذیصلاح که صاحب تجارب بالایی در پروژههای بزرگ ملی و فراملی در زمینه راهسازی و جادهسازی است، کمک گرفتیم. مشاور، طرح ایمنی مسیر را تهیه کرد که در جلساتی به استحضار پلیس راهور رسید. در نهایت مجموع نظرات مشاور و پلیس به طرح مصوبی رسید که شامل نصب علائم، چراغهای راهنمایی، نیوجرسی و گاردیل بود که همگی انجام شدند.
فراهانی توضیح داد: برای اولین بار در کشور، گاردیل سهموج از تیپ H۴A۱ در این مسیر استفاده شد. همچنین اصلاح بعضی از تقاطعها صورت گرفت. علاوه بر آن، ترمیم آسفالت معابر هم بود که با ۳۵۰۰ تن آسفالت در فصل مناسب انجام شد. در نهایت نماینده پلیس راهور را دعوت کردیم که از مسیر بازدید کردند و از کیفیت کار راضی بودند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا گاردیل در مسیر پرپیچ و خم علوم و تحقیقات میتواند جلوی حادثه مشابهی را که به دلیل مشکل در سیستم ترمز به وجود آمده بود، بگیرد، گفت: مجموعهای از دلایل در وقوع یک حادثه اینچنینی دخیل است و با یک راهکار بهتنهایی نمیتوان جلوی آن را گرفت. به همین دلیل کارهای مختلفی برای تامین ایمنی مسیر انجام دادهایم که یکی از آنها کمک گرفتن از یک شرکت دانشبنیان داخلی برای نصب دوربینهای سرعتسنج است تا جلوی تخلفات سرعت گرفته شود.
مدیرکل عمرانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ایرادی که شما به آن اشاره میکنید، فنی است که با معاینه فنی و موارد مشابه قابل برطرف شدن است. ما حتی آموزش راننده را هم در دستور کار داشتهایم که شرکت پیمانکار آن را انجام داده و از رانندگان ذیصلاح هم استفاده کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اصلاح مسیر و شیب ۷ درصدی مسیر این واحد وجود دارد یا نه، اظهار کرد: شیب مسیرها در دانشگاه علوم و تحقیقات اغلب زیر ۷ درصد و این شیب در محدوده مورد قبول در راهسازی است. ما در شمال شهر تهران و جاهایی مثل ولنجک شیب بیشتر از این هم داریم. اصلاح مسیر به دلیل کوهستانی بودن آن امکانپذیر نیست، اما با راهکارهای فنی و مهندسی، ایمنی آن تامین شده است.