به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدرضا طلایی با اشاره به کامل نبودن پژوهش صورت گرفته در خصوص منابع آلاینده هوای اصفهان اظهار کرد: اطلاعات پژوهشها خام بوده و نمیتوان بر اساس آن نقش آلایندهها را مشخص کرد، برای مثال اگر یک منبع تولید کننده آلاینده در وسط شهر و دیگری در ۵۰ کیلومتری شهر آلودگی تولید کند، باوجود یکسان بودن نرخ انتشار آلودگی آنها، نمیتوان سهم این دو منبع را در آلودگی شهر یکسان در نظر گرفت، در حالی که در پژوهشی که ما انجام دادیم صرفا بحث انتشار آلودگی مطرح بوده است.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مردم باید بدانند که میزان انتشار آلودگی توسط منبعهای آلودگی الزاماً به معنی میزان تأثیرگذاری نیست، گفت: نمیتوان دو منبع تولیدکننده آلاینده را فقط به میزان آلودگی که تولید میکنند و ازنظر تأثیرگذاری مقایسه کنیم و این یک سهمبندی نادرستی است.
وی ادامه داد: اگر منبعی در ۵۰ کیلومتری شهر باشد به دلیل رقیق شدن فقط ۵ درصد در آلودگی هوا تاثیرگذار است، اگر تمامی سناریوها را فقط برای منبع خارج از شهر در نظر بگیریم، یعنی فقط به میزان رهاسازی آلودگی نگاه کردیم و به آلودگی رهاشده که بعد از طی مسیری به سطح شهر میرسد، توجه نکردیم.
طلایی با اشاره صحبتهای مسئولان مبنی بر اینکه ۱۱ درصد آلایندهها سهم خودرو و ۶۷ درصد سهم صنایع است، گفت: در اعلام نتایج پژوهش تعجیل شده و هنوز نتیجه نهایی به تایید نرسیده است، این درصدها، درصد انتشار است و حتی اگر شاخصهای دیگر را درنظر نگیریم خود این آلودگی تقسیم بندی دارید و باید بر اساس آن مشخص کرد که کدام یکی از انواع ذرات توسط منبع آلاینده تولید میشود، ۵ نوع آلایندگی داریم ازجمله ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و مونوکسید کربن که هرکدام تأثیرگذاری متفاوتی دارد.
این پژوهشگر تأکید کرد: وقتی ما میخواهیم سهم یک منبع از آلودگی را مشخص کنیم، نمیتوانیم همه اینها را باهم ارائه کنیم و نوع و غلظت آنها متفاوت است و اگر بخواهیم درصدهای انتشار را ارائه کنیم باید برای ۵ نوع آلاینده جدا آمار دهیم که اکنون دادهها نهایی شده و یک سری اندازهگیری و تائید ناظرها باقیمانده است.
طلایی با بیان اینکه بعد از اتمام این کارها باید جلسهای بگذارند و تمامی این صحبتها انجام بگیرد، خاطرنشان کرد: این اندازهگیریها یک ماهی زمان میخواهد و بعد از تائید ناظر نهایی میشود و در بحث آلایندههای خودرو دو بخشداریم، یکی جادهای که شامل ماشینهای سواری و موتورسیکلتها و بخش غیر جادهای که شامل هواپیما و ماشینآلات کشاورزی است که اندازهگیریهای این بخش تمامشده است.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با اشاره بهاندازه گیریهای حوزه صنعت، اظهار داشت: در حوزه صنعت این آمار تکمیلنشده است و بعد از تکمیل باید منتظر تائید ناظرها باشیم.
وی با بیان این که پژوهش صورت گرفته مربوط به شرایط معمول و میانگین سالانه است نه چنین روزهایی که شاهد وارونگی دما هستیم، اضافه کرد: در حالت عادی وقتی از یک واحد صنعتی دود آزاد میشود و به سطح شهر اصفهان میرسد دهها برابر رقیقتر میشود اما در مواقع خاص به دلیل وارونگی دما در سطح شهر انگار در یک محیط بسته این دود آزاد میشود، باید برنامهای تعیین کنیم که بهطور جامع آلودگی سطح شهر را طی کل سال کاهش بدهیم.
طلایی افزود: با اتمام این پروژه ما درصد سهم انتشار را بیان میکنیم که هر بخش چه قدر سهم دارد ولی نمیتوان با این پروژه فهمید که هر بخش چه قدر در آلودگی هوا تأثیر میگذارد.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا در پژوهشکده محیطزیست دانشگاه اصفهان، گفت: محاسبهای که سال قبل انجام شد نشان داد ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه ضرر آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور بوده است که اکنون این رقم افزایش کرده است و نمیتوان از یک پروژه ۵۰۰ میلیونی انتظار رفع تمامی مشکلات را داشت، یک کار پیوسته است و به بودجه بیشتر نیاز دارد.
به گزارش فارس، ۲۰ آذرماه بود که کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان و نمایندگانی از محیط زیست و شهرداری طی یک نشست خبری نتایج به دست آمده از دو مطالعه کیفی آلایندههای هوای اصفهان را اعلام کردند؛ با استناد به این پژوهش شهردار اصفهان اعلام کرده بود ۱۱ درصد آلایندههای شهر اصفهان سهم خودرو و ۶۷ درصد سهم صنایع است.