رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقادات از لایحه بودجه ۹۹ گفت: دولت به نظرات صاحب‌نظران نیاز دارد ولی انتظار این است که به‌جای هو کردن راه را به ما نشان دهند و کمک کنیم تا از این تنگه عبور کنیم، همه ما در مظان یک آزمایش هستیم که چقدر در راستای آن‌چه می‌گوییم، به آن پایبند هستیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت شنبه شب در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی خراسان رضوی در استانداری در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات نسبت به لایحه بودجه ۹۹ اظهار کرد: از نظر سازمان برنامه و بودجه کاملا این حق برای هر کسی وجود دارد که نسبت به لایحه بودجه ما اظهارنظر کند. بودجه یک پیش‌بینی از منابع و یک برآورد از هزینه‌هاست. کل منابع ما ۳ عدد است که شامل فروش نفت، میزان مالیات‌ستانی و اوراق‌فروشی است. حال می‌تواند اختلاف‌نظری در این میان وجود داشته باشد در مورد این‌که نفت کمتر فروخته شود یا مالیات کمتری اخذ شود و... .

معاون رئیس جمهور با اشاره به مطرح شدن بحث استعفای رئیس جمهور تصریح کرد: این سخن کذبی بود. این اهانت به نمایندگان مجلس است و کسانی که به این موضوع رای داده‌اند، آیا می‌شود به آن ها اهانت کرد و گفت این ها مرعوب یا تهدید شده‌اند؟ این سخن سبک و سخیفی است که شایسته پرداختن به آن نیست. ما در یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم و محاصره جدی در حال اعمال است.

وی بیان کرد: امیدواریم فشار اقتصادی به مردم و تحریم برای سال آینده کاهش یابد ولی باید خویش را برای شرایط متناسب با تحریم آماده کنیم. به همین جهت از چند روش تلاش شده در بودجه سال ۹۹ به وضعیت معیشت کارکنان دولت اعم از شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران توجه شود و در همین راستا به طور متوسط حداقل ۱۵ درصد حقوق این اقشار افزایش خواهد یافت. ۲ پرداخت نیز به عموم مردم خواهیم داشت که یکی حمایت معیشتی است که رقمی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان به حدود ۶۰ میلیون خانوار ایرانی در تاریخ دهم هر ماه پرداخت می‌شود.

نوبخت ادامه داد: پرداخت دیگر، یارانه‌های نقدی است که ۳۶۰۰ میلیارد تومان است و در ۲۶ هر ماه واریز می شد که تصمیم بر این شده که این تاریخ به ۲۰ هر ماه منتقل شود. پرداخت حقوق و دستمزد نیز پیش از اتمام هر ماه صورت می‌گیرد که به این ترتیب هر ۱۰ روز یک‌مرتبه، یک پرداخت بزرگ به مردم صورت می‌گیرد.