تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۵

حامد فرح بخش: این تقریبا یک قاعده کلی است که صفحات حوادث به عنوان یکی از پرخواننده‌ترین صفحات روزنامه‌ها محسوب می‌شوند

هیجان ذاتی اخبار حوادث و نیز نگارش توصیفی و درعین حال ساده خبرنگاران حوادث - که به زبان عامه شباهت زیادی دارد- باعث شده این صفحات افزایش شمارگان‌ باورنکردنی‌ای را برای روزنامه‌ها به ارمغان بیاورند اما متاسفانه این افزایش شمارگان، از همان ابتدا با یک سوء تفاهم همراه شده است.

اولین بار در تاریخ مطبوعات در 16 آوریل 1836، وقتی خبرنگار روزنامه نیویورک هرالد آمریکا با انتشار گزارشی با عنوان«آلن جوویت توسط عاشقش کشته شد»‌ جزئیات یک قتل را برای خوانندگان بیان کرد، اخبار حوادث را با اخبار جنایی معنا کرد.

در فرانسه نیز در تابستان داغ و دم‌کرده1869؛ وقتی خبرنگار«لوپاتی ژورنال» - اولین روزنامه یومیه فرانسه – اخبار حوادث را وارد مطبوعات کرد وچند روز پیاپی خبر قتل عام 8 عضو یک خانواده را- که توسط شخصی به نام تروپ‌مان سلاخی شده بودند- منتشر کرد، بار دیگر این سوء تفاهم تقویت شد.

انتشار این گزارش باعث شد تا شمارگان روزنامه در مدتی بسیار کوتاه با افزایش 100 درصدی  تا مرز 467 هزار نسخه بالا برود.

این افزایش شمارگان اگر چه لطف بسیار بزرگی به پا گرفتن خبرنگاری حوادث در مطبوعات سراسر جهان کرد اما سنگ بنای نادرستی را گذاشت؛ اینکه صفحات حوادث تنها باید به جرم و جنایت بپردازند.

این تصورنادرست از سال 1335 که انتشار اخبار حوادث در مطبوعات ایران متداول شد نیز به روزنامه های ایرانی سرایت کرد.

مهم‌ترین معضلی که این مسئله در فضای مطبوعاتی کشور ما به‌وجود آورد این بود که به تدریج ذائقه مخاطبان صفحات حوادث به اخبار جرایم و جنایت‌های  داخلی عادت  کرد.

این درحالی بود که مطبوعات قدرتمند جهان در این زمان به تدریج به سمت ترکیبی از اخبار داخلی  و اخبار خارجی جنایی حرکت می‌کردند  و همزمان نطفه اخبار دیگری درصفحات حوادث این روزنامه‌ها به سرعت در حال رشد و نمو بود:  اخباری که شگفتی‌ها (oddity ) نام داشت.

اما متاسفانه انتشار اخبار خارجی که به ترجمه احتیاج داشت و اخبار شگفتی‌ها در صفحات حوادث مطبوعات ما چندان رشد پیدا نکرد و باعث شد پرداختن به این اخبار حتی از سوی خوانندگان نیز به این معنی تلقی شود که خبرنگاران آن روزنامه به اخبار داخلی دسترسی نداشته‌اند و به این دلیل چنین اخباری را برای پر کردن صفحه منتشر کرده‌اند.

در حالی که انتشار صرف اخبار جنایی داخلی این تصور نادرست را به خوانندگان منتقل می‌کند ‌که آن‌ها در جامعه‌ای پر از خشونت و جنایت زندگی می‌کنند و در آن سوی آب‌ها همه چیز آرام است اما این ترکیب، اخبار، جهانی واقعی را به خوانندگان می‌نمایاند.

استفاده از این ترکیب اگرچه ممکن است در ابتدا با دشواری‌هایی همراه باشد اما در دراز مدت به سود صفحات حوادث و مطبوعات کشور است.