مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: طبق ضوابط و شرایط پیمان‌های نگهداری(نگهداری به‌صورت حجمی) دخالت مستقیم در فرآیندهای به‌کارگیری و جذب نیرو از سوی عوامل سازمان پارک ها صحیح نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پیام جوادیان سه‌شنبه ۱۰ دی با بیان این‌که حفظ و نگهداری از فضای سبز شهر قم در حال حاضر توسط ۲۵ پیمان نگهداری انجام می شود، اظهار کرد: این پیمانکاران با تعداد حدود هزار و ۳۰۰ نیروی ثابت، سالانه با هزینه ۶۰۰ میلیارد ریال امور مرتبط با حفظ و نگهداری از فضای سبز شهر قم را انجام می دهند.

وی افزود: اقدامات قابل توجهی که در سال‌های اخیر در راستای توسعه فضای سبز در شهر صورت گرفته است و شهرداری قم با افزایش ۴ برابری بودجه فضای سبز و تخصیص بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال، نقش مهمی در اشتغال‌زایی این بخش داشته است.

جوادیان خاطر نشان کرد: در سالیان گذشته برخی پیمانکاران در پیمان‌های نگهداری از تعدادی کارگر فصلی خارجی در عرصه‌های فضای سبز استفاده می‌کردند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته، صدور اخطار و اعمال موارد قانونی، در حال حاضر هیچ کارگر خارجی در عرصه‌های نگهداری فضای سبز حضور نداشته و حتی به‌منظور اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت نیز از کارگران ایرانی و بومی استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم عملیات نگهداری از فضای سبز شهر قم را شامل بوستان‌های شهری و جنگلی، میدان‌ها و رفیوژها به وسعت حدود ۲۵ میلیون مترمربع دانست که به دو بازه زمانی کم‌کار و پرکار تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در فصول پرکار که حدود ۸ ماه از سال است، با توجه به افزایش چشم‌گیر دفعات آبیاری، افزایش قابل‌توجه حجم نظافت بوستان‌ها به دلیل حضور حداکثری شهروندان، کاشت گسترده درختان، درختچه‌های و گیاهان زینتی و عملیات تخصصی نگهداری فضای سبز، پیمانکاران طبق نیاز فنی و مطابق با قوانین اداره کار و شرایط دفترچه‌های پیمان امکان جذب نیرو به‌صورت موقت دارند.

جوادیان بیان کرد: در فصول کم‌کار با کاهش عملیات نگهداری و خزان درختان و حضور حداقلی شهروندان در بوستان‌ها از تعداد این نیروها کاسته می‌شود و باوجود این اغلب آن‌ها در سایر پروژه‌های زیربنایی فضای سبز نظیر، پروژه‌های آب‌رسانی، توسعه جنگل‌کاری، باغچه سازی معابر و … به کار گرفته‌شده و اخراج کارگران به این طریق به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: طبق ضوابط و شرایط پیمان‌های نگهداری(نگهداری به‌صورت حجمی) دخالت مستقیم در فرآیندهای به‌کارگیری و جذب نیرو از سوی عوامل سازمان پارک‌ها صحیح نیست. همچنین سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم منحصراً وظیفه قانونی خود را که نظارت بر چگونگی حفظ و مراقبت از فضای سبز شهر قم است را انجام خواهد داد.