رئیس کل سازمان نظام پرستاری، همزمان با روز پرستار، با ارائه آماری درخصوص تعداد موجود پرستاران در کشور و وضعیت استخدام نیروهای جدید، به ارائه توضیحاتی درخصوص مشکلات پرستاران از جمله ناکارآمدی طرح قاصدک پرداخت. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری پایه و اساس مشکلات پرستاری را در حال حاضر کمبود نیروی پرستار دانست و گفت: کمبود نیروی پرستاری می‌تواند به پایین آمدن کیفیت خدمات به بیماران منجر شود زیرا پرستار فرصت مناسب برای رسیدگی لازم و برآورده کردن انتظارات بیماران را ندارد. در این شرایط هم وجدان پرستار ناراحت می‌شود و هم بیماران راضی نخواهند بود.

  • فاصله زیاد تعداد پرستاران با وضعیت استاندارد

میرزابیگی با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۲ گزارشی از نسبت پرستار به جمعیت در دیدار با رهبری ارائه کردم، بیان کرد: براساس آن باید ۲/۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت وجود داشته باشد که ۱/۸ آن نیروهای دانشگاهی و ۰/۷ آن شامل نیروهای گروه پرستاری مثل اتاق عمل و هوش‌بری و کمک‌پرستار است. این استاندارد که ایران تعریف شده، از کف استانداردهای موجود جهانی یک نفر کمتر است. حداقل استاندارد جهانی ۳ تا ۳/۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ و البته در برخی کشورها نیز ۶ نفر است.

وی افزود: در حال حاضر نیروی پرستاری به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت حدود ۰/۷ تا ۰/۸ است که فاصله زیادی با ۲/۵ نفر دارد. در نتیجه پرستار با تعداد زیاد بیماران مواجه است و ممکن است رسیدگی‌ها در برخی موارد رضایت‌بخش نباشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت به ازای تعداد بازنشستگان پرستار استخدام می‌شد، گفت: در آن زمان سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار پرستار به ازای بازنشستگان و ۶ هزار پرستار برای توسعه بخش‌های بیمارستانی استخدام می‌شدند. یعنی در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه حدود ۹ هزار پرستار استخدام می‌شدند.

میرزابیگی ادامه داد: الان حدود ۳ سال متوالی است که با وجود بازنشسته شدن تعداد زیادی از پرستاران و توسعه بسیار زیاد تخت‌های بیمارستانی و بخش‌ها، استخدام پرستار متناسب با نیاز کشور انجام نمی‌شود. اگر سالانه بین ۹ تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند، شیرازه پرستاری برای مناطق محروم و بیمارستان‌های کم‌درآمد حفظ خواهد شد. وی افزود: نظام پرداخت پرستاران باید توسط وزارت بهداشت تغییر کند. 

  • لزوم حذف وابستگی مال بخش‌های نظام سلامت به یکدیگر

رئیس کل سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: اگر سلامت را یک کالای قابل عرضه بدانیم، نباید این‌قدر گران و در یکجا عرضه شود. اکنون عرضه خدمات سلامت فقط در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود و از طرفی درآمد و معیشت مالی سایر گروه‌های سلامت به پزشک متصل شده است. یعنی اگر پزشک کار نکند، بقیه گروه‌ها درآمدی ندارند. این روش در دنیا منسوخ شده و هر جامعه خودش مسئولیت دارد و باید درآمد خودش را داشته باشد. وزیر بهداشت نیز گفت که باید وابستگی مالی گروه‌های مختلف را به یکدیگر حذف کنیم.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در مجلس انجام شد هم با همین رویکرد بود. امیدواریم با رویکردهای وزیر بهداشت و تعامل موجود بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری این موضوع اجرایی شود.

  • موافق طرح قاصدک نبودم

میرزابیگی درباره طرح قاصدک گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت در آن زمان، با وجود نظر منفی من که معاون پرستاری بودم و بدون توجه به کارهای کارشناسی انجام‌شده، طرح قاصدک را اجرایی کرد. ما روش پرداخت عملکردی را با روش تعداد بیمار و بسته‌های خدمتی قبول داشتیم، نه براساس زمان حضور و وقت‌محوری. موضوع زمان حضور پرستار در بیمارستان و ارزش گذاشتن برای وقت بیشتر و دریافت پول بیشتر با قانون بهره‌وری مغایرت دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره  اهمیت سختی کار پرستاران اظهار کرد: رهبری در دیدار با پرستاران فرموده‌اند «سختی کار پرستار سختی جسمی نیست؛ کلنگ زدن و در فضای سختِ فرض بفرمایید معدن یا امثال آن رفتن نیست. اما از لحاظ فشار روحی و عصبی از آن سخت‌تر است».