دغدغه حاکمیت برای ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین کشور منجر به ایده راه‌اندازی دفترهای تسهیلگری و توسعه محلی برای ساکنان این مناطق شد تا این دفاتر با شناخت نیازها و ظرفیت‌های مناطق حاشیه‌نشین، به یک برنامه ارتقایی دست پیدا کند.

به گزارش همشهری آنلاین، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی به منظور ارتقای کمی و کیفی سطح زندگی مردم و تغییر چهره فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه‌ای، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌شوند.

این دفاتر ظرفیت‌های محله و توانمندی‌های ساکنان محله و همچنین نقاط ضعف و ایراد و اشکالات موجود در محله‌ها را شناسایی و با کمک نهادهای مردمی که در محلات تشکیل می‌شود در جهت حمایت از ساکنان محل گام برمی‌دارند. کارشناسانی در این دفاتر حضور دارند که در زمینه شهرسازی، معماری، حقوق، روانشناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی به مردم محل خدمات‌رسانی می‌کنند.

رضا محبوبی، معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر افزایش دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی برای حل معضل حاشیه‌نشینی، به ایرنا می‌گوید: یک هزار دفتر تسهیلگری و توسعه محلی برای ساکنان حاشیه‌نشین کشور نیاز است که در صورت همکاری نهادها بویژه شهرداری‌ها می‌توان در ۲ تا سه سال آنها را تشکیل داد.

وی می‌افزاید: هر چند در مناطق حاشیه‌ای ایران ۹۵ درصد منازل با استفاده از مصالح مقاوم ساخته شدند ولی با این حال کیفیت زندگی پایین است و نارضایتی‌هایی به دنبال داشته که در صورت عدم رسیدگی سبب بروز تنش‌های اجتماعی خواهد شد.

برخی آمارهای حاشیه نشینی که از سوی معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اعلام شده در جدول آمده است:

شاخص

میزان

جمعیت حاشیه نشین در کشور

11 میلیون نفر

تعداد محله‌های درگیر حاشیه‌نشینی در کشور

یک هزار و ۲۰۰ محله

جمعیت حاشیه‌نشین تحت پوشش دفاتر تسهیلگری

سه میلیون نفر

تعداد دفاتر تسهیلگری مورد نیاز برای ساکنان حاشیه‌نشین کشور

1000 دفتر

منبع: همشهری آنلاین