تهدید توییتری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران واکنش بسیاری از مقامات کشورمان را برانگخیت.

به گزارش همشهری آنلاین، دونالد ترامپ بامداد امروز با رجزخوانی علیه ایران در صفحه توییتر خود، مدعی شد: «در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا ۵۲ سایت در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آنها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران  است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا تهدید بیشتری نمی‌خواهد.» این سخنان واکنش مقامات کشورمان را برانگیخت.
 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه در واکنش به تهدید توییتری رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران گفت که تهدید به هدف قرار دادن مکان‌های فرهنگی، یک جنایت جنگی است و پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است. وی در یک پیام توییتری به پیام توییتری  تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران پاسخ داد و نوشت: «دونالد ترامپ که با ترورهای بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» کرده است».
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به رجزخوانی ترامپ علیه ایران که تهدید کرده بود سایت‌های فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد گفت:« هدف گرفتن اماکن فرهنگی یک جنایت جنگی است. خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است».

ظریف در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «آنهایی که خود را به شکل دیپلمات درآورده‌اند و آنهایی که به صورت بی‌شرمانه نشسته‌اند تا اهداف فرهنگی و غیرنظامی ایران را شناسایی کنند، حتی زحمت بازکردن فرهنگ لغت حقوقی را به خود نداده‌اند». وزیر خارجه ایران تصریح کرد: ««هنجار بنیادین» به هنجارهای مقرر در حقوق بین‌الملل اشاره دارد یعنی خطوط قرمز بین‌المللی که یک «نه،نه» بزرگ است».

وی ادامه داد:«یادآوری برای آنانی که توهم تقلید از جنایات جنگی داعش با هدف قرار دادن میراث فرهنگی ما را دارند: طی چند هزار سال تاریخ، وحشی‌ها آمده‌اند و شهرهای ما را تخریب کرده‌اند، بناهای مهم را با خاک یکسان کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را سوزانده‌اند.

اکنون آن‌ها کجا هستند؟

ولی ما همچنان با سربلندی این جا هستیم.»

  • پاسخ فرمانده کل ارتش به تهدید هدف قرار گرفتن ۵۲ نقطه ایران توسط آمریکا

امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم در حاشیه مراسم بزرگداشت سرلشکر شهید منصور ستاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ دو نقطه از ایران را هدف قرار می دهد، اظهار کرد: آن‌ها برای حفظ وجه خودشان این کار زشت و غیرقابل توجیه از نظر افکار بین‌المللی اینگونه سخنان را مطرح می کنند. اقدام آنها در به شهادت رساندن سپهبد شهید سلیمانی یک اقدام بسیار زشت و غیرقابل قبول در همه جای دنیا است به همین دلیل اینگونه سخنان را مطرح می کنند تا بتوانند این اقدام غیرانسانی را تحت الشعاع قرار دهند. اما در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می دانم جرات انجام اش را داشته باشند آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.

  • ولایتی: هر متجاوزی را پشیمان می‌کنیم

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری هم در حاشیه مراسم یادبود سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما هم مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که اگر ایران به آمریکایی‌ها حمله کند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنیم، موضع شما چیست، اظهار کرد: مردم ایران نشان داده‌اند که در طول تاریخ هر متجاوزی را بر سر جایش خواهند نشاند و هر متجاوزی که جرات این کار را پیدا کند را پشیمان خواهند کرد.

  • به تعداد آیات قرآن مناطق آنها را خواهیم زد اگر ...

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر حمله به ۵۲ نقطه ایران گفت که اگر آنها بخواهند ۵۲ نقطه ایران را بزنند، ما به تعداد آیات قرآن مناطق آنها را خواهیم زد. اگر آنها مراکز فرهنگی ما را هدف قرار دهند، ما نیز ناوها و پایگاه‌هایشان را می‌زنیم.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گفتند خرسی در فلان کوه تخم‌گذاری کرده، گفتند خرس تخم‌گذار نیست. گفتند هرچه از آن دم‌بریده بگویید برمی‌آید. از قدیم گفته‌اند با گاو درگیر نشوید چون هیکل و شاخ دارد، اما عقل ندارد. بی‌عقلی و بی‌شعوری ترامپ ممکن است او را وادار کند دست به هر کاری بزند. اما این‌طور نیست که دست جمهوری اسلامی بسته باشد. مطمئن باشید ما به آنها آسیب زیادی خواهیم زد.

ذوالنور تاکید کرد: اگر آنها بخواهند ۵۲ نقطه ما را بزنند، ما از آنها به تعداد آیات قرآن سیبل داریم و به تعداد ۱۲۴ هزار پیغمبر ، ۱۲۴هزار نفر از آنها را می‌زنیم و هدف قرار می‌دهیم. امروز عمده قوای آنها در منطقه زیر سیبل و آتش ماست. از ۳۶ پایگاهی که آمریکایی‌ها در منطقه دارند، ازبحرین به عنوان نزدیک‌ترین پایگاه و جزیره دیه‌گوگارسیا در اقیانوس هند به عنوان دورترین پایگاه همه در برد موشک‌های ما قرار دارند. آنها نمی‌توانند عمده قوایشان را هم از منطقه خارج کنند. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که زمان بزن در رو تمام شده است، گفت: اگر آنها بزنند، ما پاسخ قاطع‌تر و پشیمان‌کننده‌تری خواهیم داد و مقابله می‌کنیم. اگر آنها مراکز فرهنگی ما را بزنند، ما پایگاه‌ها و ناوهایشان را می‌زنیم. یقینا آتش خشم فرزندان ملت و پیروان حاج قاسم سلیمانی آتشی خواهد بود که آنها را در پشیمانی‌شان خواهد سوزاند.

  • واکنش آذری جهرمی به تهدید ترامپ

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در توییتی به تهدید ترامپ پاسخ داد و نوشت: ترامپ مانند داعش، هیتلر و چنگیز است. آذری جهرمی  در توییتی به تهدید ترامپ پاسخ داد و نوشت: «ترامپ مانند داعش، هیتلر و چنگیز است. مانند همه آنها از فرهنگ متنفر است، او یک تروریست کت‌وشلواری است که به‌زودی تاریخ را یاد خواهد گرفت؛ هیچ کس نمی‌تواند ملت و فرهنگ بزرگ ایران را شکست دهد.»

  • واکنش آشنا به تهدید ترامپ درباره هدف قرار دادن ۵۲ نقطه ایران توسط آمریکا

مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم به رجزخوانی رئیس جمهور آمریکا درباره حمله به ۵۲ سایت ایرانی در توئیتر پاسخ داد.
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور، در پاسخ به ترامپ در توئیتر نوشت: ‏فقط برای یادآوری: ‏آن ۵۲ نفر که سالم به وطنشان بازگشتند، اما زمان‌بندی بازگشتشان رئیس‌جمهور کارتر را تک‌دوره‌ای کرد. ‏اما اگر قرار باشد به گذشته بازگردیم و بنا بر شمردن باشد؛ داغ ۲۹۰ جان‌باخته پرواز ir۶۵۵  عمیق‌تر، بیشتر و تازه‌تر است. ‏بلاهای غیبی و اهداف عینی هم در منطقه و جهان فراوانند.

  • واکنش ما قطعاً یک پاسخ نظامی «علیه اماکن نظامی» خواهد بود

«حسین دهقان» مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروی مسلح در مصاحبه اختصاصی با شبکه «سی ان ان» هشدار داد که واکنش ایران به ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران قطعاً یک پاسخ نظامی «علیه اماکن نظامی» خواهد بود.

سردار دهقان که با یونیفورم نظامی در این مصاحبه حضور یافته بود، گفت: «قطعاً پاسخ، نظامی و علیه مقرهای نظامی خواهد بود»

وزیر دفاع سابق ایران با اینحال ادامه داد: «بگذارید یک چیز را بگویم: رهبری ما رسماً اعلام کرد که ما هرگز به دنبال جنگ نبودیم و به دنبال جنگ نیستیم. این آمریکا بود که جنگ را آغاز کرد، بنابراین آنها باید واکنش‌های مناسب به اقداماتشان را بپذیرند». سردان دهقان تصریح کرد: «تنها چیزی که می‌تواند به این دوران جنگی پایان دهد، این است که آمریکایی‌ها همان ضربه‌ای را که وارد کردند، دریافت کنند، پس از آن نباید دنبال یک چرخه جدید باشند».

مشاور نظامی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران همچنین در واکنش به پیام توییتری امروز (یکشنبه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران گفت که این پیام‌های توییتری، «مزخرف و مضحک (پوچ)» است. وی ادامه داد: «[ترامپ]، قوانین بین المللی را نمی‌داند، او حتی قطعنامه‌های سازمان ملل را نیز به رسمیت نمی‌شناسد، اساساً یک گانگستر و قمارباز واقعی است. او سیاستمدار نیست و هیچ ثبات روانی ندارد».

اشاره سردار دهقان به قطعنامه ۲۳۴۷ سازمان ملل است که تخریب غیرقانونی میراث فرهنگی را محکوم می‌کند.

سردار دهقان در ادامه ضمن انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اگر ترامپ بخواهد قانون، منطق و عقلانیت را بر تصمیم خود تحمیل کند، باید بپذیرد که یک جنایتکار جنگی است و باید در محکمه مربوطه محاکمه شود». این مقام نظامی ایرانی در پاسخ به سؤال سی‌ان‌ان در خصوص تحقق احتمالی تهدیدات توییتری ترامپ علیه ایران گفت: «قطعاً، هیچ‌یک از کارکنان نظامی آمریکایی، هیچ‌یک از مراکز سیاسی آمریکا، هیچ‌یک از پایگاه‌های نظامی آمریکا و هیچ کشتی آمریکایی در امان نخواهد بود و آنها در دسترس ما قرار دارد».