تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴

از بی‌توجهی به آداب رانندگی تا جریمه سیگار کشیدن در خبرهای امروز.

بی‌توجهی به آداب رانندگی
اسلو:  با وجود اینکه تصور می‌شود رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در کشور‌های پیشرفته کاملا جا افتاده استاما نظرسنجی‌های انجام شده در نروژ نشان می‌دهد اکثر مردم این کشور حین رانندگی حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنند. تازه‌ترین نظر سنجی که توسط یک شرکت بیمه به‌عمل آمده است نشان می‌دهد 39 درصد نروژی‌ها نمی‌گذارند دیگر خودرو‌ها از آنها سبقت بگیرند. از سویی دیگر با وجود اینکه بر لزوم توقف خودرو پشت خط‌کشی عابر پیاده خیلی تاکید می‌شود، 6 درصد رانندگان اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه برای عبور عابران پیاده از روی خط‌کشی‌ها معطل نمی‌مانند. در همین حال یک پنجم از شرکت‌کنندگان در نظر سنجی نیز اعتراف کرده‌اند در روز‌های شلوغ برای پارک خودرو از محل ویژه معلولان استفاده می‌کنند.

گوسفند به جای چمن زن
رم: مقامات شهرداری ایتالیا اخیرا راهکار جالبی برای هرس‌کردن چمن پارک‌های این کشور یافته‌اند. در این ابتکار عمل به جای دستگاه‌های چمن زنی از گوسفندان استفاده می‌شود. به گفته مقامات این کار نه تنها صحنه جالبی را برای مردمی که به پارک آمده‌اند به نمایش می‌گذارد، بلکه باعث می‌شود که تا حدود زیادی در مخارج خرید و نگهداری دستگاه‌های چمن زن صرفه‌جویی شود.از سویی دیگر استفاده از گوسفند برای مرتب کردن چمن‌ها، هزینه شهرداری برای پرداخت حقوق کارگران چمن‌زنی را کمتر خواهد کرد.
به گفته یکی از مقامات، این اقدام صرفه‌جویی 50 هزار دلاری در هزینه‌های شهرداری به‌دنبال دارد. این در حالی است که دامداران نیز از این طرح استقبال کرده‌اند و می‌گویند دیگر مجبور نیستند برای تغذیه گوسفندان زمین اجاره کنند و گوسفندان می‌توانند از چمن‌ تازه پارک‌ها تغذیه کنند. گفتنی‌است این طرح به‌مدت 2 ماه در ایتالیا اجرا خواهد شد.

جریمه درمان نکردن شپش
ملبورن: مادری که فرزند خود را با موهای پر از شپش به مدرسه فرستاده بود، 5 هزار دلار جریمه شد. از چندی پیش بیماری شپش در برخی مدارس شیوع یافته و مسئولان از والدین درخواست کرده بودند تا بهبودی کامل فرزندانشان از فرستادن آنها به مدرسه خودداری کنند اما این مادر بی‌توجه، باوجود اینکه موهای پسرش غرق در شپش بود او را با سرویس به مدرسه فرستاد. مدیر مدرسه پس از آنکه متوجه خارش‌ مکرر سر این دانش آموز شد، او را به درمانگاه مدرسه برد و پس از معاینه و تشخیص وجود شپش در موهای او،  به سرعت پلیس را در جریان گذاشت. ماموران پلیس هم به سراغ مادر این دانش آموز رفتند و او را به اتهام در معرض خطر قرار دادن سلامتی سایر دانش‌آموزان دستگیر کردند. البته این مادر در توجیه عمل خود ادعا کرد که نمی‌خواسته به دیگران آسیب بزند و فقط قصد داشته از عقب افتادگی تحصیلی فرزندش جلوگیری کند.

جریمه سیگار کشیدن
ماساچوست: مربی فوتبال یکی از دبیرستان‌های ماساچوست به‌دلیل جویدن تنباکو اخراج شد. این مربی در طول برگزاری جام حذفی بین تیم‌های فوتبال 2 دبیرستان همواره تنباکو می‌جوید و در پایان مسابقه با نامه رسمی کمیته انضباطی از سمت خود اخراج شد. این در حالی است که سازمان تربیت بدنی جویدن تنباکو و کشیدن سیگار را برای مربیان و فوتبالیست‌ها ممنوع کرده است. پس از اخراج این مربی، جمعی از والدین دانش آموزان به مدیر دبیرستان مراجعه کرده و از این اقدام حمایت کردند. به گفته آنها اخراج مربی قانون گریز می‌تواند هشداری جدی برای دانش‌آموزان باشد. مدیر مدرسه نیز گفت: به هیچ وجه با بازگشت این مربی فوتبال به مدرس موافقت نمی‌کند، زیرا در این صورت دانش‌آموزان گمان خواهند کرد که قوانین چندان سختگیرانه نیستند. به گفته بسیاری از کارشناسان گسترش محدودیت‌های استعمال سیگار به تمامی بخش‌های جامعه تا حدود زیادی روند مبارزه با استعمال دخانیات را تسریع می‌کند.