به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی الهیار ترکمن با اشاره به اینکه رتبهبندی یکی از اصلیترین فرایندها در نظام مدیریت منابع انسانی است، گفت: نظامهای شغلی یا شغلمحورند و یا شاغلمحور. وزارت آموزش و پرورش شغلمحور است و طبق آن کسانی به این حیطه ورود میکنند که مجهز به صلاحیتهای تعیینشده باشند و خود را ارتقا دهند تا بتوانند کیفیت را رقم بزنند.
وی افزود: دو دسته صلاحیت بدو ورود به حرفه و حین خدمت و ارتقای مستمر فرایندها داریم که یا برنامهریزی شده یا خودانگیخته و یا از طریق ترکیبی از این دو اتفاق میافتد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامهریزی به تنهایی در جایگاه خود کافی نیست و باید انگیزههای درونی نیز ایجاد کنیم، به هفت کاربرد رتبهبندی حرفهای اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز رتبهبندی، مجهز شدن به این تواناییها و نقطه پایانی آن ارتقای کیفیت است.
الهیار ترکمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم که رتبهبندی میکنیم تا حقوق افزایش پیدا کند و پول توزیع میکنیم. مگر مجاز هستیم به توزیع پول؟ هر چیزی سازوکارهای قانونی خود را دارد.
الهیار ترکمن درباره تقسیمبندیهای رتبهبندی در دورههای قبلی به استاد معلم، مربی معلم و ... گفت: اینها واژه هستند و به نگاههای قبلی به رتبهبندی برمیگردد که تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه کنند. متاسفانه آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود. ما بر اساس صلاحیتهای موجود و پایههای اصلی دنبال این هستیم که بگوییم هر فرد بر اساس شروع خدمت در یک جایگاه قرار میگیرد. از رتبه یک تا ۵ در نظر گرفته شده و مشخص است و هر کدام از معلمان با کسب صلاحیتها در این رتبهها حرکت میکنند.
وی به ابلاغ رتبهبندی در ۱۷ آذر ماه امسال اشاره کرد و گفت: رتبهبندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای میشود.
به گفته وی، فرایند سنجش صلاحیتها در آییننامه کاملا مشخص است. نتیجه سنجشها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی میشود. صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه کسانی که استخدام هستند واجد این صلاحیتاند.
الهیار افزود: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیتهایی هستند که تخصص حرفه معلمی را ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمیگردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.
وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۰ درصد نیروهای جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شدهاند، گفت: در دوره ابتدایی معلمان با ۷۰۰ عنوان رشته در ابتدایی تدریس میکنند ولی ۴ تا ۵ رشته تخصصی دوره ابتدایی است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صلاحیت حرفهای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و مفید مورد سنجش قرار میدهد. مانند آشنایی و بکارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دورههای ضمن خدمت و ...
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبهبندی میشوند، گفت: در سال ۹۴ یک بار معلمان را در طبقاتی قرار داده بودیم برای آنکه به هم نخورد فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آییننامه پیشبینی کردیم. برای رتبههای مقدماتی کاری انجام نداده بودیم و باید برای سنجش صلاحیتهای حرفهای آنها آزمونهای آنلاینی برگزار کنیم. این آزمونها اصلا کنکور و امتحان سنتی و کلاسیک نیست. جواب به سوالات آنلاین حتی از طرق مختلف چون اپلیکیشنهای موبایل مدنظر است که بتواند صلاحیت حرفهایشان را بسنجد.
وی با بیان اینکه در آییننامه برای هر کدام از رتبهها ملاکهایی قید شده است، درباره نقطه ایدهآل طرح رتبهبندی گفت: ایدهآل این است که شخصی که تدریس میکند عملکرد موثرتری بروز دهد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تبلیغات زیاد رسانهای و انتقادات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه رتبهبندی فعلی چیزی نیست که در قانون آمده است، گفت: اگر فقط با نگاه به مسائل صنفی و پولی بخواهیم حرف بزنیم توهین کردهایم. اگر برخی دنبال کاندیداتوری مجلس هستند باید شفاف توضیح دهند عملکرد موثرشان برای ارتقای شان معلم چه بوده است؟ رتبهبندی در جز دوم بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه آمده است، مگر چه آنجا نوشته شده که اکنون برخی انتقاد میکنند این طرح فعلی آن مصوبه قانونی نیست؟ استنادشان چیست؟ یک بار قانون را بخوانید که چه نوشتهاید؟ در قانون آمده است که دولت اعتبار رتبهبندی را در بودجه سنواتی قرار دهد که مجلس آن را تصویب کند.
وی افزود: ما قبول داریم که آموزش و پرورش با مشکلات مالی روبروست و نظام جبران خدمت درخوری تهیه نکردیم، اما قرار نیست همه چیز را در قالب ارتقای مالی، تنزل دهیم. در آموزش عالی هم عمدتا افزایش حقوق انگیزه استادان برای ارتقا به استادیاری و ... نیست.
وی درباره ارتباط تقسیم پول با رتبههای پنجگانه، گفت: شالوده رتبهبندی این است که هر فرد متناسب با جایگاهش در رتبهای قرار بگیرد. بر اساس نظام و جدول ضمیمه حق شاغل، فوقالعاده شاغل و...، پایینترین میزان افزایش، ۲۴۰ هزار تومان است که در واقع مشوق مالی است و نام آن افزایش حقوق نیست. برای رتبه ۵ نیز حدود ۸۰۰ هزارتومان مشوق مالی پیشبینی شده است.
- رتبهبندی به بازنشستهها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبهبندی روی ساعت حقالتدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است. یکی از مطالبات مهم ما خارج شدن از قانون مدیریت خدمات کشوری است. معتقدم ۱۰ سال آینده دیگر نمیتوانیم با قانون عمومی، آموزش و پرورش را اداره کنیم. مبنای کار ما فعلا بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است و تا زمانی که تحت این قانون هستیم شکل رتبهبندی قابل تغییر نیست.
وی درباره بودجه مورد نیاز برای رتبهبندی معلمان، گفت: مرحله اول رتبهبندی در سال ۹۴ و ۹۵ با ۵۰۰۰ میلیارد تومان به اجرا درآمد. رتبهبندی سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. آمادهسازی احکام و نگارش حقوق انجام شده و همکاران ما شبانهروزی کار میکنند تا رتبهبندی در حقوق دی ماه اعمال شود.
به گفته وی، در قانون به صراحت آمده است که رتبهبندی به بازنشستهها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد.