معاون وزیر بهداشت گفت: جان باختن ۷۰ نفر در کرمان و ۱۵۰ ایرانی در سقوط هواپیمای اوکراین، قلب همه مردم را آزرده و خانواده قربانیان باید اجازه داشته باشند که سوگواری کنند و جامعه ایران میزبان مراسم آنان باشند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی اظهار کرد:‌ در روز مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی که در شهر کرمان برگزار شد، حدود ۷۰ نفر به دلیل ازدحام و فشار جمعیت جان باختند و قطعا اگر مدیریت بهتری داشتیم، این اتفاق نمی‌افتاد.

رئیسی افزود: حادثه‌ای هم که برای هواپیمای مسافری اوکراین رخ داد، بسیار تلخ و دردناک بود. ۱۵۰ نفر ایرانی در این پرواز بودند و بعد از سرنگونی هواپیما کم‌کم مشخص شد که چه نخبه‌هایی سرنشین آن بودند و واقعا از بین رفتن این افراد جای تاسف دارد. این اتفاق تلخ بود و متاسفانه خبری که بعدا شنیده شد که یک خطای انسانی رخ داده، درد و تلخی حادثه را بیشتر کرد.

وی تاکید کرد: از نظر بهداشت روان باید قبول کنیم که سوگ مراحلی دارد. اول حالت خشم و انکار وجود دارد و همه افرادی که متاثر هستند، باید خود را تخلیه کنند تا به آرامش برسند. مسئولان رده بالای کشور هم باید به خانواده قربانیان سر بزنند و با آنها همدردی کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: الان علاوه بر اینکه بیشتر از ۱۷۰ خانواده عزادار هستند، دانشجویان کشور هم عزادارند و باید اجازه دهیم علاوه بر خانواده قربانیان، دانشجویان نیز دور هم جمع شوند، عزاداری کنند و یاد دانشجویان ازدست‌رفته را گرامی بدارند. چهره‌های فرهنگی و هیات علمی هم باید در این مراسم شرکت کنند.

رئیسی افزود: بعد از آن هم نیاز است تیم‌های روانشناسی و روانپزشکی در کنار خانواده قربانیان قرار بگیرند و به این افراد کمک کنند. حتی به صورت جداگانه برای خانواده‌های این افراد مراسم برگزار شود و مردم و جامعه میزبان این خانواده‌ها باشند.

این مسئول گفت: باید بتوانیم تا حدی تلخی این حادثه را کم کنیم. گرچه جبران برخی ضربات روحی بسیار سخت است.