آخرین اقدامات بهداشتی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و وضعیت زنان باردار و زایمان‌ آنها و نیز اقلام ضروری مورد نیاز سیل‌زده‌ها تشریح شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص اقداماتی که تاکنون در شهرها و روستاهای سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان از سوی این وزارتخانه صورت گرفته‌ است، گفت: اطلاع‌رسانی به کلیه شهرستان‌های تحت پوشش جهت اسکان مادران باردار پرخطر S/C قبلی و تاریخ EDC نزدیک به نزدیک‌ترین بیمارستان تحت پوشش قبل از وقوع سیل، تجهیز کلیه مراکز شهرستان‌های در معرض خطر سیل شامل سرباز، چابهار، قصرقند و نیکشهر به ست زایمانی جهت انجام زایمان ایمن قبل از وقوع سیل، چک و تجهیز کلیه تسهیلات زایمانی و مراکز از نظر دارویی و تجهیزات، اسکان مادران باردار پرخطر در مناطق ایمن قبل از وقوع سیل، انتقال ۶۱ مادر باردار پرخطر از مناطق آسیب‌دیده به مراکز درمانی و بهداشتی و مناطق امن، اعزام ۱۷ مصدوم، بیمار و مادر باردار پرخطر توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی و... از مهم‌ترین اقداماتی است که برای مادران باردار انجام شده است.

وی با اشاره به ارزیابی و رصد نحوه ارائه خدمات حوزه سلامت به آسیب‌دیدگان سیل، اظهار کرد: برخی اقدامات در مناطق آسیب‌دیده صورت گرفت که شامل ویزیت ۴۵۰ بیمار توسط تیم‌های واکنش سریع اورژانس، استقرار ۳ فروند اورژانس هوایی، استقرار ۱۵ دستگاه آمبولانس، اعزام تیم‌های درمانی و بهداشتی توسط اورژانس هوایی، بررسی منابع آب آشامیدنی و چاه‌های فاضلاب، آموزش چهره به چهره افراد آسیب‌دیده توسط تیم‌های بهداشتی، توزیع شیر خشک، توزیع داروهای مورد نیاز بیماران و... است.

مطلق همچنین در خصوص خسارت‌هایی که سیل به مراکز و تجهیزات بهداشتی - درمانی وارد کرده است،‌ گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته تاکنون ۸۹ مرکز بهداشت، ۳۳ مرکز جامع بهداشت، ۱۱ پایگاه اورژانس، ۹ مرکز درمانی و ۳ دستگاه آمبولانس دچار آسیب‌هایی شده‌اند.

وی در خصوص اقلام مورد نیاز در این شهرستان‌ها، بیان کرد: قرص کلرسنجی، قرص PH، پلاستیک، کیسه خواب، پتو، کلمن آب بسته‌بندی، چادر، ماسک N95، مایع دستشویی و ظرف‌شویی و... از مهم‌ترین اقلام مورد نیاز در مناطق سیل‌زده است.