به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، همزمان با سهمیهبندی بنزین، صاحبان خودروها با مراجعه به جایگاههای سوخت اعلام میکردند که سهمیه بنزین آنها در هر بار سوختگیری بیش از ۲ لیتر کم میشود. همین امر سبب شد تا تصور کمفروشی جایگاهها تقویت شود و متهم اول این موضوع کارگران جایگاههای سوخت باشند. البته در این زمینه بررسیهایی صورت گرفت که نشان میداد، جایگاههای سوخت کمفروشی ندارند، اما همچنان کم شدن سهمیه از کارت سوخت ادامه داشت. بعد از آن بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیههای بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوختگیری صحیح است، زیرا افراد پیش از پایان روند سوختگیری، کارت را از کارتخوان خارج میکنند و به این صورت یک تا ۴ لیتر سهمیه از کارت سوخت آنها حذف میشود. با این حال، شایعات مطرح شده در فضای مجازی، هم اینک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را بر آن داشته تا با صدور اطلاعیهای درباره این موضوع شفافسازی کند.
- میزان سوختگیری به صورت پیمانهای از کارت کسر میشود
طبق گزارش ایسنا، این شرکت اطلاعیهای منتشر کرده و در آن عملکرد سامانه هوشمند سوخت هنگام سوختگیری توضیح داده شده است. بر این اساس سامانه هوشمند سوخت به گونهای طراحی شده است که با وارد کردن کارت در کارتخوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، ابتدا ۳.۹۹ لیتر (که در این سیستم، یک پیمانه تعریف شده است)، از سهمیه کسر میشود. پس از آن، سوختگیری آغاز میشود تا این که پیمانه اول به اتمام برسد. سپس، با گذرکردن میزان سوختگیری از سقف پیمانه اول، مجدد ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم میشود و با ادامه سوختگیری این فرایند بهصورت پیمانهای تا انتهای سوختگیری تکرار خواهد شد.
- دلیل غیب شدن «تا حدود ۴ لیتر» از کارتها و راهکار جبران آن
این اطلاعیه، دلیل کسر شدن تا ۴ لیتر از کارتهای سوخت، همزمان با بیرون کشیدن کارت سوخت از کارتخوان در حین سوخت گیری را نیز به همان موضوع پیمانهای کسر شدن ذخیره کارت سوخت نسبت داده و میافزاید: اگر در حین سوختگیری کارت از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده پیمانه ۳.۹۹ لیتری است، از سهمیه آن کارت کسر میشود. (برای مثال اگر فرد، ۲ لیتر سوختگیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیهای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده میشود. شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در عین حال تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوختگیری قطع میشود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر میشود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوختگیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد.
- چگونه بنزین بزنیم تا مقدار اضافه از کارت کسر نشود؟
در اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، مجدد بر نحوه صحیح سوختگیری با کارت هوشمند سوخت تاکید شده است. بر این اساس، متقاضی سوخت ابتدا باید کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهد، رمز آن را وارد کند، نازل را بردارد و سوختگیری را آغاز کند اما پس از اتمام سوختگیری، وی باید قبل از هر اقدامی، ابتدا نازل را به درستی سرجای خود، قرار دهد. سپس با مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کند. این اطلاعیه میافزاید:
«هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند».
- سخنگوی شرکت پخش: محاسبهای لازم نیست، فقط صحیح بنزین بزنید
پس از اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، برخی رسانهها با اشاره به فرایند فنی کسر مقدار سوخت از کارتها، این گونه اعلام کردند که برای کسر نشدن اضافه بنزین از کارت سوخت، شهروندان به هنگام سوختگیری باید محاسبه کنند که مثلاً برای دریافت حدود ۲۰ لیتر بنزین، چه میزان باید بنزین بزنند تا بنزین اضافه از کارت سوخت آنها کسر نشود. با این حال، «کاهی» سخنگوی شرکت نفت، در گفت وگو با جام جم آنلاین، این گمانهها را رد و تاکید کرد: هیچ لزومی ندارد شهروندان در هنگام سوختگیری محاسبهای انجام دهند. اصلا قرار نیست کسی کاری انجام دهد. این اشتباهی است که از سوی شبکههای اجتماعی هم به آن دامن زده میشود.
وی افزود: تنها کاری که یک شهروند لازم است انجام بدهد این است که در زمان پخش شدن پیام «لطفا کارت خود را بردارید» سریع اقدام به برداشتن کارت خود کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و بنزین از روی کارت کسر نشود.
- منطق مبهم مکانیزم پیمانهای کارت سوخت
اگر چه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دلیل طراحی سامانه هوشمند سوخت به صورت یاد شده را «جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوختگیری» ذکر کرده، اما باز معلوم نیست چرا سامانه به این صورت طراحی شده است؟ به عنوان یک فرضیه، ممکن است موضوع، به غیر برخط بودن سامانه سوخت و امکان عملیات تقلب مربوط باشد. در عین حال هر چه که هست، به نظر میرسد ایجاد ملاحظات این چنینی برای یک فرایند بسیار پرتکرار در جایگاههای سوخت کشور، میتواند نارضایتی تدریجی از سامانه سوخت را رقم بزند و شاید بهتر باشد با یک برنامه زمانبندی، این رویه اصلاح شود. علاوه بر این اطلاعرسانی دیرهنگام در این باره نیز باعث شده تا به دلیل اشکال در نحوه سوختگیری بخشی از سهمیه مردم بسوزد. اشکالی که غیرقابل توجیه است و با اطلاعرسانی به موقع میشد جلوی وقوع آن را گرفت.