به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شینا انصاری رئیس کمیته تخصصی محیط زیست مجمع کلانشهرهای کشور که در برنامه تلویزیونی پرسشگر سخن میگفت، با اشاره به اهمیت نحوه تعامل دانشآموزان با محیط زیست و مواردی که به آنها میآموزیم، اظهار کرد: مصرف آب، انرژی، مدیریت پسماند، هدررفت و دورریز غذا، آلودگی هوا و پسماندهای پلاستیکی از جمله شاخصهای مهم ما هستند.
وی با بیان اینکه مصرف آب ایران مطابق آمارهای رسمی دو برابر میانگین جهانی و به عبارتی سرانه مصرف آب ما ۷۰ تا ۸۰ لیتر بیش از دنیاست، گفت: مصرف انرژی ایرانیان ۲/۵ برابر دنیاست و نهمین کشور دنیا از این حیث هستیم. در تولید پسماند نیز سرانه مصرف ما به طور متوسط ۷۵۰ گرم در روز است در حالی که میانگین کشورهای توسعهیافته ۳۵۰ گرم در روز است. دورریز غذا نیز در ایران طبق اعلام فائو سالانه ۳۵ میلیون تن است که معادل ۲/۷ درصد از کل مواد غذایی است که در جهان هدر میرود.
انصاری ادامه داد: همچنین درباره آلودگی هوا باید گفت که ۲/۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ما به علت آلودگی از دست میرود. درباره پسماندهای پلاستیکی نیز باید گفت که روزانه هر شهروند تهرانی ۳ تا ۵ کیسه وارد محیط زیست میکند. کشور ما جزو ۵ کشور اول تولیدکننده پسماندهای پلاستیکی است.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگسازی باید الگومحور باشد و از سنین پایین شروع شود، گفت: ارائه اطلاعات محیط زیستی به دانشآموزان دمدستی، تئوری و پراکنده است و آنها فقط در کلاس یازدهم یک درس انسان و محیط زیست دارند. باید آموزشهای زیستمحیطی از سنین پایین شروع و برنامه منسجمی در آموزش و پرورش پیشبینی شود.
رئیس کمیته تخصصی محیط زیست مجمع کلانشهرهای کشور با اشاره به اینکه به عنوان مثال در ژاپن از ابتدا به صورت عملیاتی آموزش زیستمحیطی به دانشآموزان ارائه میشود، افزود: مهارت زیستن را به فرزندانمان نیاموختهایم که اکنون میبینیم گردش مالی پسماند و بودجه آموزش و پرورش شهر تهران با همدیگر برابر است.
وی با اشاره به اینکه آموزش مهارتها باید اولویت آموزش و پرورش باشد، گفت: بحث این است که مباحث تئوری را چگونه به مهارت تبدیل کنیم؟ این آموزشها باید به صورت عملی از سنین پایین شروع شود.
انصاری در پاسخ به این سوال که سهم دستگاههای دیگر برای کمک عملیاتی به آموزش و پرورش چیست، بیان کرد: محدودیت اعتبارات قطعا وجود دارد. اما بحث اولویتها مطرح است. از چه سنینی به این موضوعات پرداخته شده است؟ از طرح شهردار مدرسه حمایت میکنیم. در ۴۴۰ مدرسه شهردارانی از بین دانشآموزان انتخاب شدهاند که دستیار کمیته زیستمحیطی دارند. طرحی برای تفکیک زباله از مبدا و... را درنظر داشتیم اما مادران اعتراض کرده بودند چرا فرزند ما باید در مدرسه غیردولتی زباله جمع کند؟ محور اصلی کار آموزش و پرورش است و این کار باید ازدوران کودکی انجام شود.
وی ادامه داد: یک علت مشکلات عدیده زیستمحیطی در سطح شهر، افرادی هستند که مسائل زیستمحیطی در وجودشان نهادینه نشده است.