تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۱

همشهری آنلاین: یک سرشماری در آمریکا نتایج جالبی درباره بهره برداری از اطلاعات شخصی و همین طور سرقت این اطلاعات را مشخص کرد.

در این سرشماری که اخیرا در آمریکا به اتمام رسید، اطلاعاتی نظیر درآمد شهروندان ،نحوه زندگی کردن آنها و حتی نحوه مرگ افراد را برای دولت آمریکا مشخص کرد.
 
جالب اینجاست که همین سرشماری نشان می دهد که از سال 2003 اطلاعات مهمی به سرقت رفته است. در این مدت 217 نوت‌بوک، 46 دستگاه ذخیره سازی اطلاعات قابل حمل و 15 دستگاه کوچک دستی که همگی حاوی اطلاعات مهم شرکتها و ارگانهای دولتی و خصوصی بوده‌اند ، دزدیده شده اند ولی آمار کسانی که در اثر این سرقت‌ها ضرر و زیان دیده‌اند معلوم نیست.

وزارت بازرگانی آمریکا ، یکی از ارگانهایی که از اطلاعات این سرشماری استفاده می کند، اعلام کرده علاوه بر رمزهای مختلف از سیستمEncryption  خاصی استفاده کرده کرده است و  در صورت دزدیده شدن اطلاعات ، سارقان نمی توانند آنها را رمز گشایی و از اطلاعات شخصی شهروندان سوء استفاده کنند.
لازم به ذکر است که بسیاری از نوت‌بوک‌ های به سرقت رفته نیز دارای سیستم رمز گذاری بوده و به همین دلیل تاکنون سارقان نتوانسته‌اند استفاده چندانی از این اطلاعات ببرند ولی اطلاعات شخصی میلیونها  آمریکایی در نزدیکی آنهاست و احتمال دارد بتوانند با روشهای خاص آنها را رمزگشائی کنند.
در یکی از بزرگترین سرقت‌ها ، اطلاعات مربوط به 26.5 میلیون نفر سرباز ارتش آمریکا از زمان جنگ جهانی تاکنون در ماه می به سرقت رفت. از سال 2003 به بعد ، گزارشهای مشابهی از سرقت کامپیوترهای حاوی اطلاعات از وزارتهای آموزش ، بهداشت، دفاع ،کشاورزی و انرژی منتشر شده که در اکثر آنها به دلیل رمز بودن اطلاعات سوء استفاده‌ای انجام نشده است ولی هیچکدام از سارقان نیز دستگیر نشده‌اند.
جالب است بدانید که در بیشتر کشورهای جهان سرقت اطلاعات و خرابکاری از راه دور و با استفاده از اینترنت صورت می گیرد ولی در آمریکا ، اکثر دزدی‌های صورت گرفته در این زمینه به روش سنتی بوده است.
آنها باید از روشهای  Encryption ‌و  رمز گذاری ممنون باشند که از رسوایی‌های مختلف در این کشور جلوگیری کرده است.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@hamshahri.org