ساخت زیورآلات سنتی یکی از منحصربه‌فردترین صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است. تمام مراحل تولید زیورآلات در این استان توسط زرگران با دست انجام می‌شود. همچنین آنها زیورآلات را با نقوش زیبایی که از طبیعت الهام گرفته‌اند، حکاکی می‌کنند.

همشهری آنلاین، صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان تنوع بسیاری دارد. حتی قدمت برخی از آنها به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. برخی از این صنایع به ثبت‌ملی هم رسیده‌اند. در واقع تمدن چندهزار ساله سیستان و بلوچستان سبب شده است تا این استان در زمینه صنایع‌دستی پیشتاز باشد. قالی‌بافی، پلاس‌بافی، سفال‌گری، سوزن‌دوزی روی انواع لباس‌ها و لوازم کاربردی، خمک‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی، آینه‌دوزی، سیس‌بافی، دودنی‌بافی، خولک‌بافی وحصیربافی برخی از این صنایع دستی هستند.  

ساخت زیورآلات سنتی یکی دیگر از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است. طلاسازی نیز از هنرهایی است که در بلوچستان رایج است. وجود کوره‌های ذوب در این استان نشان از قدمت هنر فلزسازی در این استان دارد.

هنر ساخت زیورآلات سنتی در این منطقه ترکیبی از هنر میناکاری، مرصع‌کاری، مشبک‌کاری، منبت‌کاری و کنده‌کاری است.

زیورآلات سنتی سیستان و بلوچستان تنوع بی‌نظیری دارد؛ در (گوشواره)، چوری (النگو)، سربند، کپگو(گردن بند) و تاسنی (سنجاق سینه) برخی از این زیورآلات هستند.

هنوز در بسیاری از شهرستان‌های استان ساخت زیورآلات به صورت سنتی رواج دارد. به‌طوری‌که سراوان با قدمت طولانی‌اش در زمینه طلاسازی به عنوان نخستین زادگاه این هنر در استان مطرح است. ایرانشهر، زاهدان و کنارک هم ازدیگر شهرهای استان هستند که درساخت زیورآلات سنتی پیشتازند.

نقوش استفاده شده در این زیورآلات از طبیعت الهام گرفته می‌شود و زرگران با مهارت خود این نقوش را روی طلا و نقره حکاکی می‌کنند. این زیورآلات که با دست و سنتی ساخته می‌شوند، بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران خوبی دارند.

منبع: همشهری آنلاین