شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی نسبت به یخ‌زدگی شمارش‌گرهای کتنور آب هشدار داد و از شهروندان خواست تا با توجه به افت ناگهانی دمای هوا، نسبت به اقدامات پیشگیرانه اقدام کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی گفت: از مشترکان انتظار می‌رود برای جلوگیری از یخ‌زدگی شمارشگرها یا ترکیدگی انشعاب آب، با قراردادن پشم‌شیشه، گونی کنفی یا پوشال در محفظه شمارشگر و عایق‌کردن لوله‌های سطحی، از یخ‌زدگی این تجهیزات پیشگیری کنند.

غلامحسین ساقی گفت: مشترکان، به جد از حرارت دادن مستقیم یا ریختن آب جوش روی شمارشگر یا شبکه آب، برای بازکردن یخ، اجتناب کرده و هرگز در مجاورت کنتور یا سایر تاسیسات آبی آتش روشن نکنند.  

وی با بیان اینکه شهروندان از شمارشگرها و تاسیسات آب و فاضلاب محافظت داشته باشند، افزود: مشترکان در صورت بروز مشکل و هرگونه آسیب در تاسیسات آب و فاضلاب، بر اثر یخ زدگی، با سامانه ١٢٢ اطلاع رسانی کنند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.  

خسارت های سرما به تاسیسات 

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی هم گفت: یخ‌زدگی تاسیسات و شمارشگرهای آب در اماکن مسکونی و غیرمسکونی همه ساله خسارت‌های مالی قابل توجهی به مشترکان و این شرکت تحمیل می‌کند.

رمضانعلی حسن زاده اظهار کرد: مشترکان، برای جلوگیری از بروز خسارت، از پشم شیشه به عنوان عایق، برای پوشاندن لوله ها یا شمارشگرها استفاده کنند.

وی گفت: قرار دادن کیسه‌های کنفی حامل خاک اره یا لباس کهنه در محفظه شمارشگر، عایق کردن لوله‌های سطحی و  بهسازی حوضچه‌ها از راهکارهای حفاظت از تاسیسات در فصل سرما است.

وی افزود: مشترکان، برای رفع مشکل یخ‌زدگی، با صبر و حوصله از آب ولرم و حرارت غیر مستقیم استفاده کنند و به هیچ عنوان، برای جلوگیری از یخ‌زدگی، شیرهای آب را باز رها نکنند.

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی ۱۲۱ هزار مشترک آب دارد.  

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.