به گزارش همشهری آنلاین، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست، در 9ماه امسال، میزان گوگرد موجود در بنزین توزیع شده در کشور کاهش یافته اما در فصل پاییز امسال، در برخی نمونهها، افزایش آروماتیک بنزین مشاهده شده است. زهرا سماعی در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در این دوره زمانی ۳۳۲نمونه نفت گاز نیز از محورهای مواصلاتی و جایگاههای عرضه سوخت کلانشهرها گرفته شده و محتوای گوگرد آنها آنالیز شده که نشان میدهد درصد نمونههای نفت گاز با محتوای گوگرد کمتر از ۵۰پیپیام در فصل بهار14 درصد، در تابستان 12و در فصل پاییز 16درصد بوده است. نکته قابلتأمل در نتایج بررسیهای محیطزیست این است که درصد نمونههای نفت گاز با محتوای گوگرد غیراستاندارد بین ۵۰ تا ۲۵۰پیپیام در 9ماه امسال روندی صعودی داشته و از 70مورد در فصل بهار به 77مورد در تابستان و 79مورد در فصل تابستان رسیده است. البته سماعی با بیان اینکه درصد نمونههای نفت گاز با محتوای گوگرد بیش از ۵۰ پیپیام در ۹ماه امسال بهترتیب ۱۴، ۱۱ و ۵درصد برای فصلهای بهار، تابستان و پاییز بوده، بهبود کیفیت نفتگاز بهویژه در فصل تابستان را تأیید کرده است.
- افت کیفیت بنزین در پاییز
سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیطزیست دیروز در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، درباره نتایج بررسی آنالیز بنزین توزیعی گفت: در نمونههای گرفته شده، محتوای بنزن، آروماتیکها و گوگرد مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آنالیز نشان میدهد مقادیر بنزن موجود در بنزین توزیعی در تمام نمونهها به جز یک مورد مطابق با استاندارد یورو4 بوده است. سماعی افزود: نتایج این آنالیزها نشان میدهد مجموع آروماتیکهای موجود در بنزین فصول بهار و تابستان کمتر از حد مجاز ۳۵درصد (استاندارد یورو4) بود؛ اما در نمونههای اخذ شده در فصل پاییز این میزان افزایش یافته است. در این میان براساس اظهارات این مقام مسئول، وضعیت گوگرد موجود در بنزین بهتر از گازوئیل بوده است؛ بهگونهای که نتایج آنالیز نشان میدهد میزان گوگرد بنزینی در تمام نمونههای فصول بهار و تابستان بیشتر از ۵۰پیپیام بود اما در فصل پاییز بهصورت قابلتوجهی کاهش یافته است.
- بنزین استاندارد در خودروهای فرسوده
دعوای نقش کیفیت سوخت و خودرو در آلودگی هوا در ایران سابقهای طولانی دارد و بیشباهت به بحث وجود مرغ و تخممرغ نیست؛ اما در شرایط فعلی که سازمان محیطزیست بهبود کیفیت سوخت را تأیید کرده و فقط نگران کاهش کیفیت آن است، متولیان حوزه محیطزیست حمله به خودروهای فرسوده را تشدید کردهاند و تلاش میکنند توجه مسئولان و جامعه را به این مسئله جلب کنند. مدیرکل دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیطزیست در همین نشست به تشریح سهم خودروهای فرسوده از آلودگی هوا پرداخت و گفت: ۳۰درصد خودروهای شهر تهران و ۳۵درصد خودروهای کل کشور فرسوده هستند؛ درحالیکه ۴۵درصد آلودگی هوا در شهر تهران به همان ۳۰درصد خودروهای فرسوده مربوط میشود. اکبر اکبری، معاون تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم در این جلسه گفت: ایران جزو کشورهای درحالتوسعه است اما ازلحاظ آلایندگی جزو ۱۰کشور اول دنیا قرار دارد که حل این مسئله باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد. اکبری با تأکید بر لزوم برنامهریزی برای مقابله درست با آلودگی هوا افزود: زمانی که سیستم مصرف مانند تجهیزات و خودروها ناقص باشد به انتشار آلودگی در هوا منجر خواهد شد که اگر فکری به حال این روند افزایشی نشود، حتی بهبود کیفیت سوخت نیز جوابگو نخواهد بود و در نهایت به مصرف تمام منابع خواهد انجامید. طبق آمارهای ارائه شده در این نشست، خودروهای موجود در کشور که مورد تأیید سازمان حفاظت محیطزیست هستند، ۵۵درصد یورو۴، حدود ۴۱درصد یورو۵ و ۴درصد یورو۶ هستند؛ که البته بخش عمده تولیدات داخلی در دسته اول قرار میگیرند. طبق اعلام مهرزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامههای زیستمحیطی، در ایرانخودرو 32مدل، سایپا۱۲، پارسخودرو۴، زامیاد۴، ایرانخودرو دیزل۲ و کارمانیا یک مدل خودروی یورو۴ تولید میشود.
- نقش موتورهای کاربراتوری
سیدمحمدمهدی میرزاییقمی، مدیرکل دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیطزیست هم در اشاره به بعد دیگر ریشههای آلودگی هوا، به نقش مخرب موتورسیکلتهای کاربراتوری پرداخت و افزود: قرار است تا پایان سال آینده ۱۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر شود که ۴۰هزار گواهی از این تعداد باید پیش از ۲۷بهمنماه امسال انجام شود.
سازمان محیطزیست دیروز در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، هرچند روند بهبود کیفیت سوخت را تأیید کرد اما برای دومین بار در یک ماه اخیر افزایش ترکیبات آروماتیک در بنزین را تأیید کرد و درباره اثرات آن هشدار داد.