همشهری آنلاین - علی رضایی: ستاره سینمای ایران در سالهای آغازین دهه ۷۰ بازیگری است که با ملودرام پرفروش «امید» (حبیب کاوش) به شهرت رسید و در «همسر» (مهدی فخیمزاده) در نقش مکمل (مامور پلیس) تواناییهایش را نشان داد. در سالهایی که نیکی کریمی با «عروس» به پدیده تبدیل شده بود، دشوار بود تا یک بازیگر زن دیگر به شهرت و محبوبیت برسد، به همین دلیل روند فعالیت مقانلو آنگونه که انتظار میرفت پیش نرفت.
بازی خوبش در «قربانی» کمتر دیده شد و وقتی در «مهمان مامان» با داریوش مهرجویی همکاری کرد، هیات داوران ساده از کنار بازی هنرمندانهاش در نقش مکمل این فیلم پربازیگر گذشت. همکاری با تهمینه میلانی در «سوپراستار» یکی دیگر از نقاط عطف کارنامه مقانلو است. فیلم درباره زندگی یک سوپراستار به نام کورش زند (شهاب حسینی) است و نسرین مقانلو یکی از شخصیتهای مهم که حضوری کوتاه مقابل دوربین دارد اما همین سکانسهای مختصر به خاطر توانایی او در نمایش عواطف زنانه، از بخشهای جذاب فیلم است.
مهاجرت مقانلو در جوانی و روزهایی که تازه وارد سینما شده بود، روند دیده شدن او را به تاخیر انداخت. وقتی دوباره به ایران بازگشت، بازیگر نقشهای مکمل شده بود و دیگر فرصت کمتری برای بازی در نقش یک داشت. فعالیتهای او در تلویزیون از دهه ۸۰ بیشتر شد و توانست در تلویزیون فرصت بازی در نقشهای مختلف را به دست آورد. مقانلو در همه این نقشها قابل باور و بدون تصنع بازی کرده و نقطه درخشان این بخش از کارنامه او همکاری با داوود میرباقری در «مختارنامه» است.
این نخستین نقش تاریخی مقانلو در یک پروژه عظیم و پربازیگر است و دستاوردی قابل توجه برای او داشته است. بازیگری که به واسطه چهره و ویژگیهای ظاهریاش برای بازی در نقش زنان شهری و مدرن مناسب است، در «مختارنامه» نقشی را تجربه کرد که از او به یادگار خواهد ماند و حتی در پخش های مکرر این سریال، خستهکننده و تکراری نشده است.
امسال مقانلو پس از چند سال دوری از سینما فرصت همکاری با مسعود کیمیایی را یافت. کیمیایی کارگردانی است که اغلب بازیگرها در فیلمهایش به طور ویژه دیده میشوند. نقش مادرجون در «خون شد» فرصتی بود که کیمیایی در اختیار مقانلو گذاشت و او بسیار خوب از این فرصت استفاده کرد، به ویژه فصل تکگویی او که در ذهن تماشاگر باقی میماند. این نقش میتواند فصلی تازه در کارنامه سینمایی مقانلو باشد و نامزدی سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان بیاورد. اتفاقی که برای مریلا زارعی در «سربازهای جمعه» افتاد و خاستگاه بازیگری او را عوض کرد.
مقانلو در سریال «دل» که در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود هم نقشی خاص دارد؛ توران مادری است مقتدر، زنی ثروتمند و خودرای که نفوذی ویژه روی شوهرش اتابک (بیژن امکانیان) دارد. رابطه ویران این زوج و دسیسههای توران برای ازدواج آرش (حامد بهداد) این شخصیت را به منفیترین شخصیت قصه تبدیل کرده است. مقانلو با تسلط این نقش را بازی کرده و اجازه داده شخصیت بعد پیدا کند و باورپذیر شود.
رابطه عاطفی او با رابی (مهراوه شریفینیا) وجه خاکستری شخصیت را تقویت و بیننده را با توران همدل و همراه میکند. در کنار حامد بهداد که مهمترین عامل دیده شدن سریال منوچهر هادی است، سعید راد، نسرین مقانلو و بیژن امکانیان با نقشآفرینی درست و بدون تصنع به «دل» وزن و اعتبار دادهاند.
به نظر میرسد باید منتظر جشنواره فیلم فجر و اکران «خون شد» بمانیم. شاید این بار طلسم ناکامیهای سینمایی مقانلو پس از بیش از دو دهه فعالیت باطل شود و او بازگشتی دوباره به سینما داشته باشد؛ بازگشت با نامزدی سیمرغ بلورین.