مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از همتایان بریتانیایی خود خواستند بیش از گذشته از نامزد جمال خاشقچی برابر فعالیت‌های جاسوسی احتمالی عربستان سعودی مراقبت کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، در پی افشا شدن دخالت ولی‌عهد سعودی در هک شدن اطلاعات موجود در گوشی همراه جف بیزوس (مدیر عامل آمازون و پولدارترین مرد دنیا)، سرویس اطلاعاتی آمریکا به نقشه سعودی‌ها برای جاسوسی از نامزد روزنامه‌نگار فقید پی برده است. آمریکایی‌ها معتقدند محمد بن‌سلمان پس از برنامه‌ریزی برای کشتن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، برای جاسوسی از خدیجه چنگیز هم برنامه داشته است.

بر اساس آنچه در اسناد اطلاعاتی آمریکایی‌ها آمده، دار و دسته بن‌سلمان از ماه می ۲۰۱۹ یعنی هفت ماه پس از قتل دهشتناک جمال خاشقچی در ترکیه برنامه جاسوسی از نامزد او را در بریتانیا در سر داشتند و برای آن نقشه کشیده بودند. هر چند هنوز آشکار نشده جاسوسی از خانم چنگیز الکترونیکی بوده است یا فیزیکی و اصلا این نقشه با موفقیت اجرا شده یا سعودی‌ها نتوانسته‌اند آن را در بهار امسال عملیاتی و اجرایی کنند.

هلا الدوساری، فعال عربستانی و از همکاران موسسه فناوری ماساچوست MIT در آمریکا می‌گوید: «عربستان سعودی می‌کوشد بر تمام ماجرای قتل خاشقچی سرپوش بگذارد. از این رو، قابل درک است که آنها تلاش کنند و اطمینان یابند صدای خدیجه چنگیز محدود شده است. همه‌گونه رفتارهای غیرقانونی از سوی مقام‌های سعودی همچنان ادامه دارد و هیچ‌چیز عوض نشده است.»

مدیران سازمان جاسوسی سیا در آمریکا سال گذشته میلادی به همتایان نروژی خود درباره تهدید احتمالی سعودی‌ها علیه فردی به نام ایاد البغدادی هشدار دادند؛ کسی که از منتقدان جدی رژیم ریاض است و به عنوان پناهنده در نروژ زندگی می‌کند. مقام‌های اطلاعاتی نروژ هم به محل زندگی بغدادی رفتند و او را بیش از گذشته زیر نظر گرفتند.

چنگیز که شهروند ترکیه است، پس از قتل نامزدش جمال خاشقچی به یکی از بی‌پرواترین منتقدان رژیم سعودی تبدیل شده و خواستار روشن شدن حقیقت در این پرونده است. او را در این تصویر کنار جف بیزوس، مالک واشنگتن پست می‌بینید؛ روزنامه‌ای که خاشقچی در آن به عنوان خبرنگار و ستون‌نویس فعالیت می‌کرد.