تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸

این روزها هر کجای شهر، پل‌های عابر با تابلوهای عظیم تبلیغاتی استتار شده‌اند... این بخشی از تصویری‌است که هر روز در شهر می‌بینیم.

پل های استتار شده
هر چند استفاده از پل‌های عابر پیاده برای حفظ سلامتی عابران در هنگام عبور از عرض خیابان توصیه می‌شود اما این پل‌ها چندان هم خالی از خطر نیستند.

در چند سال اخیر نصب تابلو‌های تبلیغاتی روی این پل‌ها رواج یافته است و در نصب این تابلو‌ها تا جایی زیاده‌روی می‌شود که تابلو‌ها کل پل را می‌پوشانند. در واقع این تابلو‌های تبلیغاتی غول‌پیکر پل را استتار کرده و آن را به یک تونل تبدیل می‌کنند؛ به نحوی که دید آن به خیابان از بین می‌رود.

این در حالی است که این تونل دنج می‌تواند به محل تجمع معتادان و متکدیان تبدیل شود. بسیاری از شهروندان از این مسئله گله مندند که  برخی دانش‌آموزان و خانم‌ها در هنگام عبور از این تونل‌های هوایی، به ویژه در زمان تاریکی هوا با مزاحمت مواجه می‌شوند و با توجه به طول زیاد پل و دید نداشتن از بیرون، این مشکل تشدید می‌شود. حتی برخی از سارقان هم روی پل‌ها به کمین می‌نشینند و از عابران سرقت می‌کنند.

در به در به دنبال تلفن‌های سکه‌ای
از زمانی که از ۲ ریالی برای تلفن زدن در تلفن‌های عمومی استفاده می‌شد، مدت زیادی می‌گذرد.  این تلفن‌ها نیز مانند بسیاری از خدمات دیگر، همگام با نرخ تورم پیش رفته‌اند،  به گونه‌ای که هم اکنون سکه‌های ۲۵ و حتی‌ ۵۰ تومانی را نیز به راحتی می‌بلعند. اما در کنار تلفن‌های سکه ‌ای، رشد قارچ گونه تلفن‌های کارتی مشکلاتی را فراهم آورده است.

در حال حاضر در برخی مناطق تعداد تلفن ‌های کارتی بیش از تلفن‌های سکه ای است و در صورتی که امکان دسترسی به کارت تلفن وجود نداشته باشد این تلفن‌ها عملا بدون استفاده می‌شوند.

از سوی دیگر، کمبود تلفن سکه‌ای در پایانه‌های مسافربری و فرود‌گاه‌ها نیز برای مسافرانی که تازه از راه رسیده و کارت تلفن همراه ندارند، دردسرساز است. البته وجود تلفن‌های کارتی در سطح شهر برای برقراری تماس با شهرستان و تلفن همراه ضروری است  اما نباید از این مزیت در جهت حذف تلفن‌های سکه‌ای استفاده کرد.

گرانی اصلاح بهداشتی
تعدادی از آرایشگاه‌‌های مردانه شرایط کاری خود را با انتظارات بهداشتی شهروندان، منطبق‌‌تر کرده و چندی است برای جلب رضایت مردم و بازرسان بهداشتی بیشتر می‌کوشند.

برای نمونه علاوه بر تعویض تیغ‌های اصلاح و شست‌وشوی دائم شانه‌ و قیچی‌، حوله‌ها نیز به موارد مشمول رعایت بهداشت پیوسته و آرایشگر‌ها پس از شست‌وشوی حوله‌ها، آنها را جلوی نور خورشید پهن می‌کنند.

خاصیت میکروب زدایی نور خورشید روی حوله‌ها، نقش تعیین کننده‌ای در بهداشت پوست و موی مشتری‌ها دارد و به همین خاطر مردم نیز برای اصلاح، آرایشگا‌ه‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند را ترجیح می‌دهند.

این درحالی است که برخی آرایشگرها در ازای مبلغی  وسایلی شامل شانه، قیچی و حوله مجزا برای مشتری‌ها در نظر گرفته و خیال آنها را ازهر جهت آسوده می‌کنند. البته یادآوری این نکته نیز ضروری است که  این اواخر افزایش تورم و گرانی باعث شده نرخ‌های برخی آرایشگاه به موازات موارد بهداشتی آنها در برخی نقاط شهر حسابی افزایش یابد.

عواقب زباله‌سوزی 
برخی افراد ناهنجار عادت دارند برای تفریح، دست به هر کاری بزنند و انداختن کبریت در سطل‌های زباله یکی از آنهاست. بوی نامطبوع، احتمال آتش‌سوزی و سرایت آن به مناطق دیگر از جمله خطر‌های این حرکت ضداجتماعی است.

این اواخر سطل‌های کنار عابربانک‌ها نیز به فهرست سیاه افراد ناهنجار یاد شده پیوسته و متاسفانه کاغذ‌های موجود در آن، بلافاصله مشتعل می‌شوند.

در این مورد خاص، نمایشگر و باقی وسایل الکترونیکی عابربانک نیز طعمه حریق شده و استفاده از آن برای مردم غیرممکن می‌شود. شاید تنها راه جلوگیری از چنین حرکاتی اطلاع سریع آن به پلیس و برخورد قانونی با افراد متخلف باشد.

البته پرتاب ته سیگار نیز هرچند سهوی و نه از روی عمد، می‌تواند سطل‌های زباله و وسایل اطراف آن‌را بسوزاند.