مدیرکل امور ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: در تلاش هستیم جزیره‌های ایمن را با دوربین‌های کنترل سرعت جایگزین کنیم و جزیره‌های موجود را با اندکی اصلاح به فراتر از استانداردهای تعیین‌ شده برسانیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  پیام خدادادی اظهار کرد: ایجاد جزیره ایمن بیش از ۲۵ سال است که به‌ عنوان یکی از روش‌های آرام‌سازی ترافیک در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد جزیره ایمن در شهرها استانداردی ملی تدوین‌ شده که با مراجعه به سایت سازمان استاندارد و جستجوی کد ۱۴۲۳۷ می‌توان شرایط و جزئیات موردنیاز برای ایجاد این جزیره‌ها را مشاهده کرد.

مدیرکل امور ایمنی ترافیک معاونت شهرداری کرج، استان البرز با اشاره به کاربرد جزیره ایمن افزود: این جزیره‌ها در معابری که سرعت عبور خودروها بالاست و عرض خیابان نیز زیاد است ایجاد می‌شود تا عابر پیاده بتواند بدون مشکل از عرض خیابان عبور کند.

خدادادی اضافه کرد: برای عبور راحت پیاده‌ها از معابر باید پل عابر پیاده ایجاد شود که تأمین هزینه مورد نیاز آن در شرایط فعلی به‌ راحتی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به هزینه ایجاد پل عابر پیاده گفت: در حال حاضر هزینه ایجاد پل عابر پیاده معمولی یک میلیارد و پل عابر مکانیزه نیز بیش از ۴ میلیارد تومان تمام می‌شود به همین دلیل مقرون‌به‌صرفه نیست در معابری که عرض زیادی دارند پل ایجاد کنیم.

مدیرکل امور ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج اظهار کرد: در معابری که جزیره ایمن دارند لازم نیست عابر پیاده بدون توقف و یک‌نفس از عرض خیابان رد شود و این امر ریسک حوادث رانندگی و خطر برخورد خودروها با عابریم را کاهش می‌دهد.

خدادادی توضیح داد: اگر راننده‌ها با سرعت مجاز و بین خطوط رانندگی کنند امکان ندارد با جزیره ایمن برخورد کنند و هر موردی که از برخورد خودرو با این جزیره‌ها گزارش‌ شده مقصر راننده اعلام‌ شده است.

مدیرکل امور ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج اضافه کرد: بدون شک اگر خودرویی که با جزیره ایمن برخورد می‌کند با انسانی برخورد می‌کرد، فردی پیاده حتماً جان خود را از دست می‌داد به همین دلیل نباید آثار مثبت وجود این جزیره‌ها را نادیده بگیریم.

بر اساس این گزارش تاکنون ۱۵ جزیره ایمن در کرج ایجاد شده است.