همشهری آنلاین: اولین فضانورد کره‌جنوبی خود را برای سفر فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی آماده می‌کند.

 خانم یی سو – یئون قرار است به همراه دو فضانورد روس از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا برود. این خانم مهندس 29 ساله حدود 10 روز در فضا خواهد بود و چند سری آزمایش‌های فضایی را انجام خواهد داد.

این پرتاب کره جنوبی را به ششمین کشور آسیایی که فضانورد به فضا فرستاده است می‌کند. موسسه تحقیقاتی هوافضای کره جنوبی در مورد سلامت خانم یئی اطمینان داده است: یی در وضع سلامتی خوبی قرار دارد و ما پرتاب موفقیت‌آمیزی را پیش‌بینی می‌کنیم

یک زن مهندس اولین فضانورد کره جنوبی

مهندس خوش‌شانس
خانم یی در این سفر جایگزین آقای کو سان گزینه اول سفر  با سفینه روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی شده است. این خانم، فضانورد ذخیره در این ماموریت بود اما وقتی که سان اولین گزینه سفر فضایی کره جنوبی تخلفاتی را انجام داد شانس پرواز به فضا به او داده شد. سازمان فضایی فدرال روسیه ماه گذشته تقاضا کرد کو به خاطر نقض مقررات مرکز آموزشی فضایی روسیه‌ که این دو کره‌‌ای در حال تعلیم در آن بودند، با کس دیگری جایگزین شود.

مقامات فضایی روسیه گفته بودند کو در ماه سپتامبر کتابی را بدون مجوز از مرکز خارج کرده است و به همراه وسائل شخصی‌اش به خانه‌اش فرستاده بود.

خود این دو نفر از میان 36 هزار داوطلب برای این ماموریت 20 میلیون دلاری انتخاب شده بودند. خانم یی در کنفرانس خبری که روز دوشنبه 7 آوریل برگزار شد در پاسخ به این سوال که هنگام وارد شدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی چه کار خواهد کرد گفت: فکر می‌کنم قبل از هر کاری فریاد خواهم زد وای.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این سفر به بهبود روابط دو کره کمک کند: امیدوارم روزی این دو یکی شوند، و امیدوارم مردم کره شمالی از پرواز من خوشحال شوند

خانم یی طبق برنامه روز 19 آوریل به همراه چند خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین بازخواهد گشت.