دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مدارس به عنوان بستری برای جذب مشتری مواد مخدر توسط فروشندگان این مواد افیونی، قانون موجود را در زمینه جمع‌آوری و بازپروری معتادان متجاهر ناکارآمد دانست و از اصلاح این قوانین در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از چالش‌ها و موانع اصلی پیش روی مبارزه با مواد مخدر را همراه نبودن کامل قوانین عنوان و بیان کرد: روزآمد نبودن قانون مشکل است. البته تلاش‌ها در حال انجام است که قوانین یکجا اصلاح شود. پیش‌نویس این اصلاحیه آماده شده است و در کمترین زمان ممکن قانون اصلاح خواهد شد.

وی درباره این اصلاح‌ها توضیح داد: قانون باید برای دست‌اندرکاران باز و برای مجرمان بازدارنده باشد. باید در ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، افزایش مدت نگهداری معتادان متجاهر و یکپارچه‌سازی دستگیری عرضه‌کننده و مصرف‌کننده مواد مخدر این اصلاح‌ها صورت بگیرد.

سردار مومنی یادآور شد: در سایر کشورهای جهان، معتادان متجاهر به افرادی اطلاق می‌شود که نتوانسته‌اند مصرف مواد مخدر را ترک کنند و در خیابان‌ها و زیر پل‌ها می‌خوابند. اما ۲ سال است که در قانون کشور عنوان شده یک تا ۳ ماه بازداشت معتادان متجاهر صورت بگیرد و در شرایط خاص ۳ ماه دیگر تمدید شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این بازه زمانی کوتاهی است برای معتاد متجاهری که هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و باید زمان به حدی باشد که مهارت‌ورزی و حرفه‌آموزی در کنار ترک مواد مخدر صورت بگیرد، در غیر این صورت ۸۰ درصد معتادان بعد از سپری کردن ۳ ماه، باز به دامن این ماده افیونی بازمی‌گردند.

وی گفت: تمرکز ما علاوه بر کارهای اطلاعاتی، تمرکز بر اطراف مدارس است زیرا مدارس از بسترهای جذب مشتری هستند و سودجویان می‌دانند که فرد معتاد مشتری دائمی آنان خواهد شد. برای مبارزه با این امر اعتباراتی پیش‌بینی شده است و تقویت خواهد شد.