به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها موج کرونا ویروس سراسر جهان را فراگرفته و اکثر کشورهای جهان و نیز سازمان بهداشت جهانی شرایط اضطرار اعلام کردهاند؛ بیماری که تاکنون به مرگ ۳۰۴ نفر منجر شده است. اما بد نیست یادآوری کنیم که اگر زمان شیوع ویروس کرونا و جهانی شدن نگرانی درباره آن را به دو هفته قبل مربوط بدانیم و متوسط مرگ روزانه ۵۰ نفر را در حوادث رانندگی در کشور هم مدنظر قرار دهیم، به عدد ۷۰۰ خواهیم رسید، یعنی طی این مدت ۷۰۰ نفر - دو برابر تعداد کشتهشدگان بر اثر کرونا - در ایران فقط در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
آمارهای سازمان پزشکی قانونی از شمار کشتهشدگان و مصدومان حوادث رانندگی حاکی از آن است که از سال ۸۸ تا پایان آذرماه امسال، یعنی تنها طی ۱۰ سال، ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۰۱ نفر هم مصدوم شدهاند؛ مصدومانی که تعدادشان به اندازه جمعیت برخی کشورهای جهان است.
البته حوادث رانندگی را از منظری دیگر هم میتوان بررسی کرد و آن اقتصادی است. چندی پیش سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در سفر به استان فارس گفته بود که «در طول سال خسارت مالی ناشی از هر مورد فوتی در تصادفات رانندگی که به کشور وارد میشود، ۵/۲ میلیارد تومان است». این رقم البته مجموع متوسط هزینههایی است که برای یک فرد در طول حیاتش شده است. اما اگر همین عدد را در تعداد قربانیان حوادث رانندگی از سال ۸۸ تا پایان آذرماه امسال ضرب کنیم، به عددی میرسیم که خواندنش کمی دشوار است، ۱.۰۴۳.۱۴۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان!
این عدد را اینطور هم میتوان خواند: ۱۰۴۳ تریلیون و ۱۴۶ میلیارد تومان که رقم خسارت ووارد آمده به کشور ناشی از کشتهشدگان حوادث رانندگی در طول ۱۰ سال است. آمار مصدومان هم تکاندهنده است، مخصوصا با استناد به این گفته رئیس پلیس راهور ناجا که حدود ۱۰ درصد از مصدومان را افراد دارای معلولیت دائمی اعلام کرده بود. اگر موضوع را بررسی کنیم، میتوان نتیجه گرفت که طی ۱۰ سال اخیر و از مجموع ۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۰۱ مصدوم حوادث ترافیکی، دستکم ۳۴۷ هزار نفر دچار معلولیت دائمی شدهاند و این عدد به شمار معلولان در کشورمان اضافه شده است.