نایب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره فروریزش‌های متعدد در سطح شهر به ویژه مناطق قدیمی و نیز مناطقی که خاک بستر مستعد دارند، هشدار داد.

به گزارش همشهری آنلاین، افشین حبیب‌زاده در یکصد و نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری نسبت به لزوم شناسایی و نگاشت عوارض زیرسطحی و ضرورت استمرار آنها، گفت: قریب به ۱۷ گونه تأسیسات و عوارض زیرسطحی متنوع و گوناگون در سطح شهر تهران شناسایی شده است که بسیاری از آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند. از این‌ رو شناسایی و مکان‌یابی آنها هم در ایمنی معابر شهری و هم در مطالعات اولیه و طراحی پروژه‌های شهری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به فروریزش‌های متعدد در سطح شهر به ویژه مناطق قدیمی و نیز مناطقی که خاک بستر مستعد دارند، اظهار کرد: این فروریزش‌ها سبب آسیب جدی به زیرساخت‌های شهری و مهم‌تر از آن آرامش روانی و امنیت شهروندان شده است. در تمامی کشورها با پایش و اسکن مستمر معابر شهری نسبت به شناسایی حفرات زیرسطحی اقدام کرده و سپس اقدامات ایمن‌سازی را انجام می‌دهند و به دلیل ماهیت دینامیکی و شکل‌گیری مستمر این حفرات، انجام پایش‌های دوره‌ای و با فواصل زمانی منظم ضروری است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شناسایی، نگاشت و نقشه‌برداری فضای زیرسطحی حائز پیچیدگی‌های فناورانه و ماهیت چندرشته‌ای بوده و رفع چالش‌های آن مستلزم استمرار خط کاری و مطالعاتی است، ادامه داد: در صورت نیاز به برون‌سپاری این مسأله، شهرداری می‌بایست حائز دانش و توانایی علمی و فنی کافی برای تعریف، واگذاری، نظارت، ارزیابی، تست و آزمون و تحویل‌گیری فعالیت‌های واگذاری شده داشته باشد که در حال حاضر فاقد چنین توانمندی است.

حبیب‌زاده با اشاره به حساسیت‌های امنیتی و ملاحظات پدافندی عوارض و تأسیسات زیرسطحی، بر لزوم توسعه فناوری شناسایی در داخل کشور تاکید کرد و گفت: استفاده از خدمات خارجی به صلاح نیست. هرچند استفاده بهینه و مؤثر از این خدمات نیز خود، نیازمند آگاهی و اشراف به‌روز از توانایی‌ها و محدودیت‌های فناوری است.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: نیاز است در این حوزه مهم و استراتژیک توجه و اهتمام ویژه‌ای شود و علاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی در ساختار سازمان مشاور فنی و مهندسی، نسبت به تقویت و تثبیت آن و توانمندسازی آن بیش از گذشته اقدام کنند.

وی از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری خواست طرح شیوه نامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرح‌های عمران شهری را تکمیل کرده و اگر لازم است با اجرای پروژه‌های تکمیلی نسبت به تدوین شیوه نامه جامع پایش ایمنی معابر شهری به منظور کاربست در معاونت فنی و عمرانی و سایر نهادها و زیرمجموعه‌های شهرداری تهران که با مسأله عوارض زیرسطحی مواجهند، اقدام کند.

برچسب‌ها