سخنگوی قوه قضائیه درخصوص مسائل و اخبار مهم کشور در ارتباط با حوزه کاری این قوه ازجمله شکایت خانواده سپهبد شهید سلیمانی از آمریکا به خاطر ترور آن شهید، پرونده‌های روح‌الله زم و قائم‌مقام قالیباف و نیز سقوط هواپیمای اوکراینی، احضار پروانه سلحشوری به دادسرا، حکم اعدام برای یک جاسوس سیا در ایران و... توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه امروز (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) در نوزدهمین نشست خبری خود به ارائه توضیحاتی درخصوص مسائل و اخبار مهم کشور در ارتباط با حوزه کاری این قوه ازجمله شکایت خانواده سپهبد شهید سلیمانی از آمریکا به خاطر ترور آن شهید، پرونده‌های روح‌الله زم و قائم‌مقام قالیباف و نیز سقوط هواپیمای اوکراینی، احضار پروانه سلحشوری به دادسرا، حکم اعدام برای یک جاسوس سیا در ایران و... پرداخت.

  • شکایت خانواده سردار سلیمانی از آمریکا در دادگاه بین‌المللی

سخنگوی قوه قضائیه درباره شکایت خانواده شهید سپهبد قاسم سلیمانی و دستگاه قضایی از مسببان ترور ایشان و تشکیل پرونده قضایی در این خصوص گفت: ترور شهید سلیمانی مصداق تروریسم دولتی است.

اسماعیلی ادامه داد: اقداماتی هم در قوه قضائیه و هم در وزارت امور خارجه انجام داده شده است، اما خانواده شهدا گفتند بعد از اربعین شهید و برگزاری مراسم، شکایت را ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: در عراق نیز پرونده‌ای تشکیل شده است و پیگیر آن هستیم. آنها هم جدی وارد رسیدگی شده و در دادگاه بین‌المللی هم پیگیری خواهیم کرد.

  • حکم اعدام برای جاسوس سیا در ایران 

اسماعیلی اظهار کرد:‌ امیر رحیم‌پور که جاسوس سازمان سیا بود و دستمزدهای کلان می‌گرفت و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکایی قرار دهد، محاکمه و به اعدام‌ محکوم شده بود. 

وی افزود: اخیرا دیوان عالی حکمش را تایید کرد و به‌زودی سزای عملش را خواهد دید.

  • جزئیات پرونده روح‌الله زم و زمان دادگاه ؛ بازداشت ۵ نفر دیگر 

سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده روح‌الله زم گفت: خبر صدور کیفرخواست درست است و این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

وی ادامه داد: به این دلیل که قبلا هم در مورد وی پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواستی صادر شده بود، به موجب قانون، باید به صورت توأم به پرونده‌ها و اتهامات رسیدگی می‌شد و الزاما با توجه به سابقه قبلی به این شعبه فرستاده شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: هنوز زمان رسیدگی به پرونده تعیین نشده است، شاید امروز انجام شود. البته برای این پرونده وقت رسیدگی نزدیک تعیین می‌شود.

وی افزود: غیر از متهم اصلی، ۵ نفر در ارتباط با این پرونده در بازداشت هستند. البته هنوز کیفرخواست این افراد صادر نشده و شاید طی این روزها کیفرخواستشان صادر شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: افراد زیادی در این پرونده اسامی‌شان مطرح است و کار تحقیقات و راستی‌آزمایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در این پرونده خودمعرف و خوداظهاری داشته و اظهار پشیمانی نسبت به ارتباطات خود با شبکه را اعلام کرده‌اند که حتما مراعات قانونی با آنها می‌شود.

این مقام مسئول درخصوص علنی برگزار شدن جلسات رسیدگی گفت: علنی بودن دادگاه نیز به تشخیص و از اختیارات رئیس دادگاه است.

  • دلیل احضار پروانه سلحشوری

اسماعیلی درباره احضار پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی به دادسرا بیان کرد: من نمی‌دانم اصل قانون اساسی در خصوص مصونیت نمایندگان را مطالعه فرموده‌اید یا خیر. لازم است برای طرح سوال زمان بگذارید.

وی افزود: چه کسی گفته است نماینده اگر بیرون مجلس جرمی انجام داد نباید تعقیب قضایی شود؟! مصونیت نماینده در راستای وظایف نمایندگی است و افترا زدن جزو وظایف نمایندگی نیست. البته عناوین اتهامی ایشان هنوز اثبات نشده است بنابراین از ذکر آن معذوریم.

  • حکم جعبه سیاه بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد که به «جعبه سیاه» پرونده بابک زنجانی معروف شده بود، گفت: این فرد با تاخیر دستگیر و پس از رسیدگی‌ها، حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.

وی ادامه داد: این فرد به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام کلان اقتصادی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ ۱.۲ میلیارد یورو از شرکت HK به ۲۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و رد آن در حق شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت HK و پرداخت جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده محکوم شده است.

  • قالیباف در دستگاه قضا پرونده دارد؟ 

اسماعیلی درباره تایید صلاحیت محمدباقر قالیباف و پرونده وی اظهار کرد: ما به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم‌مقام شهردار بود، رسیدگی کرده و توضیح دادیم.

وی افزود: در مورد این کاندیدا باید بگویم که ایشان جزو متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری هست، به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده آنهایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است.

این مقام قضایی ادامه داد: باید بدانیم این ۸۰۰ پرونده که در برخی رسانه‌ها مطرح شده در حوزه مسائل شهری است، نه درباره آقای قالیباف.

  •  عیسی شریفی قائم‌مقام قالیباف آزاد شد؟

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت عیسی شریفی، قائم‌مقام محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و اخباری که درباره آزاد شدن وی به گوش می‌رسد، گفت: خبر آزادی این فرد دروغ است و به کسانی که چنین اخباری را منتشر می‌کنند، توصیه می‌کنیم صحت خبر مورد نظرشان را پیش از انتشار بسنجند.

وی افزود: در خصوص این فرد در دادسرا کیفرخواست صادر و رسیدگی به آن شروع شده و کار دادسرایش تمام شده است. برخی جلسات دادگاه به صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

  • اعلام مرجعی برای شکایت خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی 

اسماعیلی در مورد پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: این پرونده ابعاد بین‌المللی و فنی و بعد قضایی دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدگی بهتر در بعد قضایی، نتیجه‌گیری و حصول نتیجه ناشی از بررسی در سایر ابعاد موثر است. البته اکنون هم پرونده تشکیل و اقدامات متعددی انجام شده است و از ۹ گروه کارشناسی برای بررسی زوایای مختلف آن استفاده کرده‌ایم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: رسیدگی به ابعاد دیگر این پرونده متولیان خاص خود را دارد و نتیجه بررسی‌های آنها به درد بخش قضایی می‌خورد که تا الان، علاوه بر تیم‌های کارشناسی، از اشخاص متعددی به عنوان مطلع و متهم تحقیقات انجام‌ شده و قرارهای تامین برای برخی متهمان صادر و برخی به بازداشت منجر شده است.

وی افزود: هر کدام از خانواده‌ها، اگر شکایت و ادعایی در مورد اصل حادثه و از دست دادن عزیزشان و اموال مسافران دارند، می‌توانند به سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه کنند.

  • پلمب خانه یکی از مداحان صحت دارد

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پلمب منزل مسکونی یکی از مداحان و ربط آن به پرونده بابک زنجانی و طبری گفت: آنچه اتفاق افتاد، به پرونده‌های قضایی ربطی نداشت. این ملک را بابت اخذ تسهیلات از یکی از بانک‌ها به‌ عنوان رهن و تضمین ارائه کرده بودند.

وی ادامه داد: گیرنده وام هم خود فرد نبود. دیگری از بانک وام گرفته بود و با ضمانتی که از مالک این ملک داشت، آن را وثیقه قرار داده بود. اصل خبر توقیف درست است، ولی در رابطه با تسهیلات وام بانکی و سندی است که به بانک سپرده شده بود.