بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی عمدتا در فصل زمستان شایع می‌شود و در این میان کودکان و نوجوانان که فصل مدرسه را سپری می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب هستند. بنابراین باید اصول بهداشت فردی و جمعی را به آنها آموزش داد تا از ابتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آنفلوآنزا و کرونا در امان بمانند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اظهار کرد: تأکید و رعایت بهداشت فردی، مهم‌ترین نکته برای در امان ماندن از بیماری‌های تنفسی مثل کرونا و آنفلوآنزا و ... است و دانش‌آموزان حتما باید دست‌ها را در طول روز چند بار با آب و صابون بشویند.

حسن ضیاءالدینی گفت: دانش‌آموزان هنگام عطسه و سرفه کردن، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرند و از تماس با افرادی که دچار علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند، دوری کنند.

او به والدین هم توصیه‌ کرد اگر فرزندتان دچار علائم سرماخوردگی است، تا زمان بهبودی کامل و رفع علائم اجازه ندهید به مدرسه برود. البته مدیران مدارس در این زمینه باید با والدین همکاری لازم را داشته باشند.

ضیاءالدینی افزود: به معاونت تربیت‌بدنی و سلامت استان‌ها اعلام کرده‌ایم که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به آموزش دانش‌آموزان اقدام کنند. بروشورها و اطلاعات آموزشی مربوط هم در سایت دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: به مدیران مدارس هم اعلام می‌کنیم از بردن دانش‌آموزان به اردو در فصل سرما خودداری کنند. چون عفونت‌های فصلی، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

وی گفت: مدیران مدارس همچنین دقت کنند که در بوفه‌های مدارس فقط خوراکی‌های مجاز طبق دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم که به مدارس کشور ارسال شده است را به فروش برسانند و از فروش خوراکی‌های غیرمجاز که در دستورالعمل اشاره شده، جدا خودداری شود.

این مسئول اظهار کرد: هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در مدارس کشور مشاهده نشده است و این موارد که اعلام کردیم، برای این است که از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری شود.