تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴

گروه دانش: سه‌شنبه بیستم فروردین (۸ آوریل) روزی با اهمیت برای مردم کره جنوبی بود.

در این روز هزاران نفر از مردم این کشور به همراه رئیس جمهورشان ( لی مونگ – باک) در جلوی سالن شهرداری سئول تجمع کردند تا صحنه پرتاب اولین فضانورد این کشور به فضا را روی صفحه عریض تلویزیون مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سفینه فضایی سایوز TMA-12 مطابق برنامه در ساعت 5:16 بعدازظهر به وقت محلی پس از بلند شدن از قدیمی‌ترین سکوی پرتاب جهان که یوری گاگارین روسی، اولین انسان فضانورد در سال 1961 از آن استفاده کرد، در آسمان صاف ناپدید شد و بدون مشکل در مدار قرار گرفت. این موشک روسی حامل خانم یی سو – ین، اولین فضانورد کره جنوبی است.

این مهندس نانوتکنولوژی 29 ساله به همراه فضانوردان روسی سرگئی ولکوف و اولگ کونوننکو سفر به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرده است.

روز سه‌شنبه هنگامی که بلندگوها در محل پرتاب اعلام کردند که موشک بدون مشکلی سفینه را در مدار قرار داده است، فریاد شادی چندین نفر از مقامات و مشتاقان کره‌ای که صورت‌های‌‌شان را با رنگ‌های پرچم ملی کره تزئین کرده بودند و در محل حاضر بودند به آسمان رفت.

چوی گی – هیوک، رئیس طرح‌های فضانوردی در مؤسسه پژوهش هوافضای کره جنوبی که پرتاب سفینه را تماشا می‌کرد، در این زمینه اظهار داشت:« یی شجاعانه بر همه مشکلات غلبه کرد. 4سال تلاش کارشناسان کره‌ای و روسی به موفقیت رسید.»

قرار است خانم یی سو – ین و فضانوردان همراهش حدود 10 روز در فضا بمانند و‌ چند سری آزمایش‌های فضایی انجام دهند.

مؤسسه تحقیقاتی هوافضای کره جنوبی در مورد سلامت خانم یی اطمینان داده است:‌ یی در وضع سلامتی خوبی قرار دارد و ما پرتاب موفقیت‌آمیزی را پیش‌بینی می‌کنیم.

خانم مهندس خوش‌شانس جانشین سارق کتاب

خانم ین در این سفر جایگزین آقای«کو سان» گزینه اول سفر با سفینه روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی شده است.

وی فضانورد ذخیره در این ماموریت بود اما وقتی که «کو سان» اولین گزینه سفر فضایی کره جنوبی تخلفاتی را انجام داد شانس پرواز به فضا به او داده شد.

سازمان فضایی فدرال روسیه ماه گذشته تقاضا کرد کو به خاطر نقض مقررات مرکز آموزشی فضایی روسیه‌ که این ۲ کره‌‌ای در حال تعلیم در آن بودند، با کس دیگری جایگزین شود.

مقامات فضایی روسیه گفته بودند کو در ماه سپتامبر کتابی را بدون مجوز از مرکز خارج کرده و به همراه وسائل شخصی‌اش به خانه‌اش فرستاده است.

البته این تنها خطای این فضانورد نبوده است: کو در ماه فوریه بار دیگر با گرفتن یک کتاب از یک همکار روسی مطالبی که مجاز به خواندن آن نبود را خوانده   و به این ترتیب بار دیگر قانون را نقض کرده است.

البته جزئیاتی در مورد محتوای کتاب ذکر نشده است و مقامات کره جنوبی این خطاها را جزئی توصیف کرده‌اند اما ظاهرا نظر مقامات فضایی روسیه چنین نبوده است.

لی سانگ - موک یک مقام ارشد وزارت علوم کره جنوبی در این باره گفته است: «سازمان فضایی روسیه تاکید کرده است که یک اشتباه و نافرمانی جزئی می‌تواند پیامدهای جدی به‌دنبال داشته باشد.»

به این ترتیب کو سان کنجکاو شانس سفر به فضا را از دست داد و 20 اسفند 86 (10 مارس) کره جنوبی اعلام کرد یک زن مهندس اولین فردی از این کشور خواهد بود که با یک سفینه روسی به فضا خواهد رفت.

خود این ۲ نفر از میان 36 هزار داوطلب برای این ماموریت 20 میلیون دلاری انتخاب شده بودند. خانم‌ یی در کنفرانس خبری که به این مناسبت برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که هنگام وارد شدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی چه کار خواهد کرد گفت: فکر می‌کنم قبل از هر کاری فریاد خواهم زد «وای».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این سفر به بهبود روابط دو کره کمک کند: امیدوارم روزی این 2 یکی شوند‌ و امیدوارم مردم کره شمالی از پرواز من خوشحال شوند.

این فضانورد جوان در حال حاضر کارمند مؤسسه پژوهشی هوافضای کره است، لیسانس و فوق‌ لیسانسش را در مهندسی مکانیک از مؤسسه دولتی علوم و تکنولوژی پیشرفته کره گرفته است و در ماه فوریه گذشته دکترای خود را در مهندسی زیستی از همین دانشکده کسب کرده است.

این ماموریت، کره جنوبی را به سی و پنجمین کشور جهان و ششمین کشور آسیایی بدل می‌کند که فضانوردی به فضا فرستاده است.

کره جنوبی که از سال 1992 تا به حال 11 ماهواره به فضا فرستاده است، قصد دارد تا پایان سال آینده اولین مرکز فضایی خود را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد بنیادهای علمی و تکنولوژیک برای اکتشاف فضایی کامل کند.

ماهواره‌هایی که پیش از این از سوی کره‌جنوبی به فضا فرستاده شده‌اند عمدتاً برای مشاهدات فضایی ، اقیانوسی و ارتباطات بوده است.

در هر حال با این سفر، یی سو – ین به‌عنوان چهل و نهمین زن جهان رهسپار فضا شده است. تا به حال 48 زن از آمریکا، روسیه و چهار کشور دیگر به فضا رفته‌اند.

لی، مقام وزات علوم کره در این زمینه می‌گوید: این افتخاری برای کره جنوبی است که اولین فضانوردش یک زن باشد.خانم‌یی طبق برنامه روز 19 آوریل( 31 فروردین) به همراه چند خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین بازخواهد گشت.

این ماموریت کره جنوبی را به سی و پنجمین کشور جهان و ششمین کشور آسیایی بدل می‌کند که فضانوردی به فضافرستاده است.