تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۵

فاطمه ابوطالبی: میشائیل شوماخر در سوم ژانویه 1969 در هورت هلمولهایم آلمان (منطقه ای نزدیک کلن) متولد شد.

او به عنوان موفق ترین و پر درآمدترین ورزشکار دنیا و پرافتخارترین راننده در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک جهان محسوب می شود.

رکوردهای بیشترین قهرمانی و بیشترین امتیاز او دست نیافتنی است. شوماخر در فاصله سالهای 1984 تا 1987 مقام های متعددی در رقابت های کارتینگ آلمان و اروپا به دست آورد و مقام قهرمانی کونیک را نیز از آن خود کرد. قهرمان اتومبیلرانی جهان در سال 1988 در مسابقات فورد شرکت کرد و مقام قهرمانی سال های 1998 و 1990 این مسابقات را به خود اختصاص داد. او پس از طی کردن مراحل رشد در این مسابقات به تیم مرسدس پیوست و در مسابقات قهرمانی جهان در مکزیک و اتوپلیس قهرمان شد. شوماخر در سال 1991 بالاخره به آرزویش رسید و در بالاترین سطح رقابت های قهرمانی جهان حضور یافت و با تیم جردن پا به رقابت ها گذاشت. او در نخستین فصل حضورش با کسب چهار امتیاز در جایگاه سیزدهم قرار گرفت.

شوماخر در دومین فصل حضور تنها یکبار در رقابت ها به مقام نخست دست یافت و در پایان با کسب پنجاه و سه امتیاز در کمال شگفتی همگان در حالی که تنها بیست و سه سال سن داشت و دومین فصل حضورش در فرمول یک را می گذراند به رده سوم رقابت ها دست یافت. او در سال 1994 نخستین قهرمانی اش در فرمول یک را با تیم بنتون جشن گرفت.
هر لحظه برای من خاطره است. تمام دقایق حضور در پیست برایم به یادماندنی است و آن را فراموش نمی کنم. این جملات میشائیل شوماخر، قهرمان جهان در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک است که پس از خداحافظی از دنیای اتومبیلرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی ایراد کرده است.

شوماخر در گفت وگو با سایت فرمول یک، در خصوص تصمیمش برای خداحافظی توضیح می دهد.
* آقای شوماخر اولین کلامتان پس از اتخاذ تصمیم برای خداحافظی چیست؟
- می خواهم از همه کسانی که باعث شدند من به این مرحله برسم تشکر کنم. کسانی که مرا از مرحله خیلی پایین به بالاترین سطح یعنی فرمول یک رساندند. کسانی که از من حمایت کردند و این امکان را برایم فراهم کردند تا به اینجا برسم. یک تشکر ویژه از پدر و مادرم، همسرم و فرزندانم که همواره مرا مورد حمایت خود قرار دادند.
احساس می کردم برای آینده و حضور در مسابقات آتی انرژی و قدرتی که بتواند مرا به جایگاه های بالا برساند ، ندارم.

* هنگام خداحافظی چه احساسی داشتید؟ آیا این تصمیم را از روی احساس گرفتید؟
- از رادیو شنیدم که برخی معتقدند شاید تصمیم من از روی احساس بوده است. اما من این کار را از روی احساس انجام ندادم.
* چه زمانی برای شما مشخص شد که امسال آخرین سال حضورتان در فرمول یک است؟
- در حقیقت این تصمیم را پس از مسابقات ایندیانا پلیس گرفتم.

* آیا تیم فراری شما را برای گرفتن این تصمیم تحت فشار گذاشت؟
- نه چنین چیزی درست نیست. من زمان و امکانات در اختیار داشتم و این تصمیمی بود که خودم، و نه تحت فشار گرفتم. من همواره آزادی تفکر و تصمیم گیری داشته ام و با تیم فراری و مدیران آن نیز همیشه در فضای صمیمی و دوستانه قرار داشته ایم.
* نقش همسرتان کورینا در اتخاذ این تصمیم چه بود؟
- همسرم نه تنها در این تصمیم گیری به من کمک کرد بلکه او در تمام لحظه های سختی در کنار من و کمک کارم بود. شخصیت کورینا به گونه ای است که همواره مرا مورد حمایت خود قرار داده است. در این تصمیم نیز او خیلی به من کمک کرد. البته این تصمیم کار خیلی سختی بود.
* آیا موفقیت هایی را که تاکنون کسب کرده اید در مجموعه ای گردآوری کرده اید؟
- نه. در واقع این قدر گرفتاری داشته ام که وقت نکرده ام چنین کاری را انجام دهم. مطمئناً در اولین فرصت چنین کاری را در صورتی که در آرامش کامل قرار گیرم انجام خواهم داد. شاید این زمان را پیدا کنم که به این کار فکر کنم و آن را انجام دهم اما حالا نه.

* کدام رقیب بیشتر در ذهن شما جای گرفته است؟
- وقتی به رقبایم فکر می کنم همواره رقابتم با میکاهکنین در خاطرم می آید که البته در آن زمان در سطح بالایی قرار داشت اما بدون هیچ جهش و پیشرفتی.
* بسیاری از کودکانی که در 10 سال گذشته طرفدار شما در مسابقات فرمول یک بوده اند و همواره مسابقات شما را نظاره می کرده اند اکنون اتومبیلران یا موتور سوار هستند و در این مسابقات حضور دارند. فکر نمی کنید که شما باعث بیداری این نسل شده اید؟
- البته. این درست است و من به خاطر این کار خیلی خوشحالم و احساس رضایت می کنم که توانستم از موتورسواری پیش روم و به فرمول یک و حضور در فراری برسم.
* فکر می کنید چه کسی در آلمان بتواند پا جای پای شما بگذارد؟
- فکر می کنم راننده های خیلی خوبی در آلمان داریم، مثل نیک هیدفلد همچنین سباستین و تل  حدس می زنم که آلمان باز هم بتواند در فرمول یک حرفی برای گفتن داشته باشد.

* فرمول یک بدون میشائیل شوماخر برای خیلی از طرفداران آن غیرقابل تصور است. نظر شما در این باره چیست؟
- فرمول یک قبل از من وجود داشته و بعد از من نیز وجود خواهد داشت.شاید هواداران و طرفداران من ناراحت باشند، اما از سوی دیگر معتقدم فراری تصمیمات خوبی برای آینده گرفته است.
* چگونه می خواهید علاقه به اتومبیلرانی را کنار بگذارید و از آن دور باشید؟
- باید ببینم آینده چگونه است. همواره گفته ام پس از خداحافظی ام زمان طولانی برای تصمیم گیری های آتی ام نیاز دارم. اما در هر حال، خودم را جزئی از خانواده فراری می دانم و در آن می مانم.
* چگونه می خواهید در خانواده فراری باقی بمانید؟
- نمی دانم. باید فعلاً فقط روی سه راننده دیگر این تیم تمرکز بگیریم تا ببینیم پس از آن چه می شود. فعلاً وقت برای تصمیم گیری دارم.
* فکر می کنید فراری پس از شما هم بتواند قهرمانی را کسب کند؟
- قهرمانی قبل از من برای فراری بوده پس از من نیز خواهد بود.

واکنش ها به تصمیم شوماخر
*روس براون (مدیر فنی تیم فراری): زمان زیادی نیاز داریم تا بتوانیم قبول کنیم که یک قهرمان را از دست داده ایم. البته خوشحالم شوماخر زمانی این تصمیم را گرفت که در بهترین وضعیت قرار داشت.
* ژان شود (مدیر تیم فراری): از این کار ناراحت شدم. شوماخر مردی بزرگ و راننده ای منحصر به فرد است. میشائیل در خانواده فراری باقی خواهد ماند.
*فلاویو بریاتوره (مدیر تیم رنو): او راننده ای مثال زدنی در فرمول یک بود و خواهد ماند.
*ماریو تیسن (مدیر موتورسواری تیم بی.ام.و): یک پایان دراماتیک و موفق برای شوماخر. فکر می کنم او با قاطعیت این تصمیم را گرفته است.
* نوربرت هاگ (مدیر موتورسواری تیم مرسدس):از این کار ناراحت شدم. مدت ها بود که شایعه شده بود قرار است شوماخر از فرمول یک خداحافظی کند، اما شنیدنش سخت بود.

*ویلی وبر (مدیر برنامه های شوماخر): این تصمیمی است که شوماخر به سادگی نگرفت و مدت ها به آن فکر کرده است. او در زندگی اش همواره تصمیم های درستی گرفته است و این تصمیم هم یکی از آنهاست.
* فرناندو آلونسو (مدافع عنوان قهرمانی فرمول یک و راننده تیم رنو): باعث تأسف است که یک قهرمان پیست را ترک کند، اما بالاخره این تصمیمی است که باید گرفته شود.
*نیک هیدفلد (راننده تیم مرسدس): فکرکردن به اینکه یک قهرمان پرونده موفقیت هایش را ببندد، سخت است.
* فلیپ ماسا (هم تیمی شوماخر در تیم فراری): این تصمیم برای من خوب است. دو سال دیگر در فراری می مانم. اما از سوی دیگر برایم سخت است که شوماخر از فرمول یک کنار رفت. او راننده کاملی است که تاکنون مثل او را ندیده ام.
* فرانتس بکن باوئر (رئیس فدراسیون فوتبال آلمان): تاسف آور است که بزرگان ورزش را از دست دهیم. نه برای ورزش آلمان بلکه برای کل مسابقات اتومبیلرانی. شوماخر موفق ترین راننده همه دوره هاست.
*یوآخیم لو (مربی فوتبال):میشائیل شوماخر راننده موفق 10سال گذشته بود. خداحافظی اش فقدان بزرگی در فرمول یک است.
*توماس باخ (رئیس کمیته المپیک آلمان):یک بازیکن موفق، پرونده موفقیت هایش را بسته است. شوماخر به عنوان الگویی در ورزش و در فرمول یک باقی خواهد ماند.