به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، هر چند سال گذشته و به دلیل همزمانی شکل گرفته میان بازگشت تحریمها و افزایش نرخ تورم، بازار خودرو نیز افزایش قیمت چند بارهای را تجربه کرد و قیمت تمامی خودروهای داخلی و خارجی افزایشی جدی یافت، در ماههای ابتدایی سال جاری با بازگشت ثبات به برخی شاخصها، قیمت خودرو نیز افزایش جدی و قابل توجهی را تجربه نکرده بود.
البته برآورد کارشناسان از این حکایت میکرد که با توجه به عواملی همچون پایین بودن میزان تولید خودرو و بالا بودن تقاضا در مقایسه با میزان عرضه، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و زیانده بودن شرکتهای خودروساز به دلیل پایین ماندن قیمتها، عوامل بالقوهای هستند که در صورت فراهم شدن شرایط باز هم به افزایش قیمت منجر خواهند شد، اما دولت در ماههای گذشته تلاش کرده، با رصد شرایط بازار و دادن این وعده که میزان تولید خودرو افزایش خواهد یافت، اجازه افزایش جدی قیمتها را ندهد. با این وجود اما تداوم تحریمهای امریکا و تامین نشدن قطعات مورد نیاز خطوط تولید، افزایش قابل توجه تولید خودرو در کشور را دشوار کرده است.
هر چند بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکردند که با نزدیک شدن به هفتههای پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو، این بازار با یک تورم جدید همراه شود، اما مسوولان افزایش قیمتهای رخ داده در هفتههای گذشته را ناشی از افزایش تقاضای واقعی ندانستند و اعلام کردند که اجازه افزایش قیمت را نخواهند داد. با این وجود در هفته گذشته، بار دیگر موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو در بازار کشور آغاز شد و اینبار میزان افزایش نرخها بیشتر از دورههای گذشته است. رصد شرایط بازار نشان میدهد که این افزایش قیمت در خودروهای داخلی و بعضی خودروهای خارجی خود را به وضوح نشان داده و هفته گذشته قیمتها به اوج خود رسیدهاند. برای مثال در بازار خودروهای خارجی، تنها در یک هفته قیمت کیاسراتو افزایشی ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و از ۳۶۳ میلیون تومان به قیمت ۳۹۳ میلیون تومان رسیده است. هر چند نمیتوان در بازار داخلی، قیمتهای اینچنین را رصد کرد، اما در روزهایی که گذشت تعداد زیادی از خودروهای داخلی نیز افزایش قیمتهای جدی را تجربه کردند. قیمت سمند با افزایشی ۹ میلیون تومانی از ۹۱ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. فایلهای اعلامی برای فروش خودروی پژو ۴۰۵ از افزایش ۷ میلیون تومانی قیمت پیشنهادی این خودرو دلالت دارد. در حالی که در ابتدای هفته قیمت این خودرو ۸۷ میلیون تومان اعلام شد، دیروز قیمت در فایلهای اعلامی به ۹۴ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در خودروی پژو پارس بغرنجتر است. میزان افزایش قیمت این خودرو ۱۱ میلیون تومان برآورد میشود. قیمت این خودرو از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۲۱ میلیون تومان رسیده است.
میزان افزایش قیمت در خودرویی چون پراید نیز چشمگیر است. پراید ۱۱۱ از ۶۱ میلیون تومان به ۶۶ میلیون تومان رسید و قیمت پراید ۱۳۱ از ۵۶ میلیون تومان به ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. تیبا دو که اول هفته گذشته به قیمت ۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه میشد، امروز به قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشود. رانا نیز با پذیرش افزایش ۶ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۳ میلیون تومان در بازار عرضه شده است. دنا تیپ یک و دنا پلاس توربو با افزایش سیزده میلیون تومانی قیمت به ۱۴۵ میلیون و ۱۹۵ میلیون تومان رسیدهاند.
قیمت خودروی پژو ۲۰۰۸ در بازار به ۴۳۰ میلیون تومان رسیده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۱۰۰ میلیون تومان و تیپ ۵، ۱۲۴ میلیون تومان اعلام شده است.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۱۹۲ میلیون تومان، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، ۲۳۵ میلیون تومان و تندر ۹۰ پلاس دندهای نیز ۱۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
بررسی وضعیت بازار نشان میدهد که تقریبا تمامی مدلها و محصولات موجود در بازار روند افزایش قیمت را پشت سر گذاشتهاند.
این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از تحلیلگران میگویند که بازار خریدار واقعی ندارد و عملا این افزایش قیمت در شرایط رکود رخ میدهد. بسیاری از خرید و فروشکنندگان خودرو نه به قصد مصرف که به قصد سودآوری ماشین معامله میکنند و همین امر سبب شده، تحلیل بازار دشوارتر از هر زمان دیگری باشد. این اتفاق در حالی رخ داده که دولت تلاش کرده بود با افزایش تسهیلات به خودروسازان، مانع از افزایش قیمت خودرو شود. رضا رحمانی، وزیر صمت چند هفته قبل اعلام کرده بود: شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکتهای خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعهسازان استفاده کنند. اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما میتواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند. از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر میشود، قیمت خودرو کاهش مییابد. در حال حاضر تولید خودروسازان از ۴ هزار دستگاه خودرو عبور کرده و در صورت ادامه این روند در ۵ ماهه آینده التهاب بازار خودرو از بین رفته و آرامش به بازار برمیگردد.
این افزایش قیمتها در حالی رخ داده که بازار خود را برای فعالیت در شب عید آماده میکند و در صورت ترکیب شدن این موجهای افزایشی قیمت با تقاضای واقعی آخر سال، احتمال بالا رفتن دوباره قیمتها نیز وجود خواهد داشت و باید دید مسوولان وزارت صمت برای مدیریت این کاهش تقاضا چه برنامهریزی خواهند داشت.