بعد از تلف شدن هزاران پرنده مهاجر در میانکاله، این بار مرگ سارها در بجنورد خبرساز شد.  

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: این پرندگان در جوی‌های آب و اطراف خیابان بازرگانی بجنورد مشاهده شده بودند. طبق گفته مسئولان ذی‌ربط تاکنون خبر جدیدی از تلفات این گونه در دیگر مناطق گزارش نشده‌است.

دکتر «فرزین حسینی»، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: این پرندگان، بومی استان هستند و طبق گزارش‌های رسیده از کارشناسان محیط زیست، تلفات طبق آنچه در اغلب خبرگزاری‌ها منتشر شده، به صورت دسته‌جمعی یا گسترده نبوده است.  

وی بیان کرد: تاکنون فقط ۶ قطعه سار به ما تحویل داده شده‌است. همین تعداد کالبدشکافی شده‌ و آزمایش‌ها در حال انجام است. احتمال این‌که سارها به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یا نیوکاسل مبتلا شده باشند هم وجود داشت که باعث نگرانی ما شده بود.  

حسینی ادامه داد: این بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک هستند و خوشبختانه این احتمال هم بعد از انجام آزمایش‌ها رد شد.  

وی ادامه داد: البته برای اعلام قطعی علت این تلفات به بررسی‌های بیشتری نیاز است. از طرفی تاکنون امکان بررسی همه سم‌ها وجود نداشته است. فقط تعدادی از سم‌هایی که برای ما اهمیت بیشتری داشت و همچنین سموم کشاورزی آزمایش شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل گفت: این احتمال وجود داشت سارها از بذرهایی که کشاورزان به سم آغشته کرده‌اند تغذیه کرده باشند. خوشبختانه طبق آزمایش‌های انجام‌شده این مورد هم منفی بود.  

او اظهار کرد: اگر نمونه بیشتری در اختیار داشته باشیم می‌توانیم آزمایش‌های دقیق‌تری انجام دهیم.

حسینی گفت: بعد از بازدید کارشناسان اداره مشخص شد سارها فقط در محدوده خیابان بازرگانی تلف شده‌اند. از شهرستان‌ها یا خیابان‌های دیگر گزارشی نداشتیم. همکاران ما در اداره محیط زیست نیز تلفاتی در دیگر مناطق مشاهده نکردند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل افزود: سازمان محیط زیست فقط ۳ قطعه پرنده برای آزمایش و بررسی به اداره تحویل داد. یکی، دو قطعه سار هم بعد از بررسی همکاران ما در سطح شهر دیده شدند. در کل ۵، ۶ قطعه پرنده برای بررسی در اختیار دامپزشکی قرار داده شد.

حسینی ادامه داد: بعد از آزمایش‌های متعدد علت تلف شدن این سارها مسمومیت گزارش شد. البته این آزمایش‌ها هنوز تکمیل نشده‌ ولی آنچه مشخص است، رد شدن عامل عفونی است. احتمال ویروس کرونا هم رد شده است.  

وی گفت: از شهروندان تقاضا داریم اگر با لاشه این سارها مواجه شدند، سریعا به ما اطلاع دهند تا برای آزمایش‌های دقیق‌تر بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

«سیما پرنده»، دامپزشک اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی هم بیان کرد: پرخوری بیش از حد یا پارگی چینه‌دان یکی از احتمال‌هایی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده، مشخص شد که مرگ این سارها به علت بیماری واگیردار نبوده است. بنابراین جای نگرانی برای دیگر پرندگان و حتی انسان‌ها وجود ندارد.

پرنده اظهار کرد: از هفته گذشته تاکنون فقط یک‌بار تلفات گزارش شده است. تعداد پرندگان تلف شده هم ۱۵ قطعه  بوده که به اداره تحویل داده شدند. تیم‌های گشت و نظارت‌ ما هم با تلفات دیگری اطراف خیابان‌ بازرگانی مواجه نشدند.  

به گفته وی،  نتایج دقیق آزمایش‌ها تا چند روز آینده با قطعیت اعلام می‌شود.  

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها