مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص مراحل تجاری سازی قرارداد دو گانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی توضیحاتی ارائه کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا صادق‌آبادی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه تولید چک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندر عباس و امام خمینی(ره) شازند با بیان این که حدود دو ماه پیش تفاهم نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی به امضا رسید اظهار کرد: قرار شده که در این دو ماه قرارداد تجاری تبدیل و قراردادهای تامین مالی را جاری کنیم.

وی با تاکید بر این که امروز در اصفهان اولین خودروهای عمومی دوگانه  سوز شده تحویل صاحبان داده خواهد شد گفت: امیدواریم که تفاهم نامه امروز نیز به قرارداد تجاری تبدیل و تامین منابع مالی طرح نیز به زودی مشخص شود.

به گفته وی از سال ۱۳۸۰ طرح‌های مربوط به افزایش ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاه‌ها آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مراحل طراحی، خرید تکنولوژی و اسناد مناقصه این پروژه‌ها آماده و پروژه‌ای ای پی سی وارد فاز اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که اجرای این طرح‌ها باعث شد تا ظرفیت پالایشی ایران افزایش یابد تصریح کرد: تولید نفت و گاز از ۷۰ میلیون لیتر در سال ۸۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر در سال جاری افزایش یافت، علاوه بر این  باید گفت ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ را دارد و در جهش اول پالایش بزرگترین تولید کننده بنزین اوپک شده‌ایم.

او با بیان این که منابع مالی و تکنولوژی اجرای این طرح قابل تامین است اظهار کرد: بهترین بازگشت سرمایه را در این طرح مشاهده می‌کنیم و مجموع تولید کک در این طرح ۶۲۰ هزار تن در سال خواهد بود که  درواقع این عدد دو برابر نیاز فعلی صنعت آلومینیوم و فولاد است.

وی با بیان این که تامین مالی ارزی این طرح از محل صادرات فولاد و آلومینیوم خواهد بود گفت: اگر قرار بود کک سوزنی را در پالایشگاهی غیر از اراک تولید کنیم، به جای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی با یک میلیارد یورو هزینه می‌کردیم.