به گزارش همشهری آنلاین، پیشتر ۲جاده از سمت قزوین به رشت، یک جاده از کرج به چالوس در کنار جادههای فیروزکوه و هراز، در مجموع ۵جاده اتصال پایتخت به شمال کشور را تشکیل میدادند.
- اختصاصی همشهری آنلاین: آشنایی با آزاد راه تهران- شمال
۲ روز پیش رئیسجمهور در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب به وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا رفتوآمد آزمایشی در این مسیر را برقرار کند تا مقدمات افتتاح رسمی آن در اوایل اسفندماه فراهم آید. مقامات وزارت راه و شهرسازی میگویند: از این دستور روحانی غافلگیر شدهاند؛ اما بلافاصله با برفروبی مسیر، آن را برای تردد آزمایشی مهیا کردهاند و پلیس نیز پیش از گشایش مسیر، ایمنی آن را آزموده است.
طبق دستور حسن روحانی، رئیسجمهور، ظهر دیروز، تردد آزمایشی از قطعه نخست آزادراه تهران- شمال، حد فاصل تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان در تهران تا سهراهی شهرستانک آغاز شد و تا ساعت ۱۴ ادامه پیدا کرد. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با همشهری اعلام کرد، دوره تردد آزمایشی، ۲روزه خواهد بود. یعنی امروز ظهر از ساعت ۱۲تا ۱۴ مسیر آزاد راه باز است؛ اما بعد از آن دوباره رفتوآمد از این قطعه، متوقف میشود و این توقف تا افتتاح رسمی توسط رئیسجمهور ادامه مییابد.
- تهران - شمال؛ ۱.۵ساعت نزدیکتر
قطعه نخست آزادراه تهران - شمال ۳۲کیلومتر طول دارد و فاصله ۲نقطه تهران تا دوآب شهرستانک را ۶۵کیلومتر نسبت به جاده چالوس کاهش میدهد. معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید: با افتتاح این قطعه، زمان سیر از تهران تا چالوس و بالعکس تا ۱.۵ ساعت کمتر میشود. خیرالله خادمی در گفتوگو با همشهری میافزاید: عوارض تردد از این مسیر بهصورت الکترونیک و بدون توقف محاسبه میشود، اما هنوز مبلغ دقیق آن در کارگروه مسئول قیمتگذاری بر عوارض آزادراهها مشخص نشده است. البته آنگونه که خادمی میگوید: تردد آزمایشی ظرف دیروز و امروز از قطعه نخست آزادراه رایگان است و هرچند مشخصات خودروها را پلاکخوانهای عوارضی ثبت میکنند اما عوارضی بهحساب مالکان آنها منظور نخواهد شد. به گفته او، پیشنهاد شرکت آزادراهها برای عوارض قطعه اول آزادراه تهران- شمال ۵۰هزار تومان بوده، اما کارگروه قیمتگذاری تلاش میکند برای تسهیل تردد از این مسیر مبالغ کمتری تعیین کند. او همچنین از بررسی اخذ عوارض بهصورت پیمایشی و متناسب با وضعیت تردد در مسیر خبر میدهد که البته هنوز جزئیات آن تدوین نشده است.
- آزادراه تهران - شمال به صورت آزمایشی بازگشایی میشود
- حداکثر سرعت؛ ۸۰کیلومتر
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور میگوید: آزادراه تهران- شمال صعبالعبورترین مسیر آزادراهی کشور است که بخش عمده آن از دهلیزهای کوهستانی رد میشود و عبور از آن در بحث راهسازی پرچالش است. به گفته خادمی، نیمی از کل مسیر ۳۲کیلومتری قطعه نخست آزادراه تهران - شمال را تونلها تشکیل میدهند، ۳کیلومتر آن به پلها اختصاص دارد و ۸کیلومتر آن نیز ترانشه و دیوارههای حائل بلند است؛ ازاینرو کل مسیر با محدودیت سرعت مواجه خواهد بود. او میافزاید: بهواسطه صعبالعبور بودن مسیر، سرعت مدنظر قرار گرفته برای طراحی آزادراه ۱۰۰کیلومتر بر ساعت بوده اما برای ایمنی بیشتر، سرعت سیر خودروها در این مسیر ۸۰کیلومتر تعیین شده که البته در تونلها به ۷۰کیلومتر کاهش مییابد.
- بهرهبرداری آزمایشی آزادراه تهران - شمال آغاز شد
- بازگشایی آزادراه تهران-شمال | فعلا روزی چند ساعت تردد
- نظرخواهی برای اصلاح نواقص
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شخصا چندین بار مسیر قطعه اول آزادراه تهران - شمال را برای بررسی جزئیات رانندگی کرده است، میگوید: در جریان ۲ روز تردد آزمایشی خودروها از این قطعه، چنانچه مردم مسئلهای در مسیر مشاهده کردند میتوانند به ایستگاههای پلیس و راهداری مستقر در مسیر یا دفتر شرکت آزادراهها در ورودی این قطعه منعکس کنند تا به آن رسیدگی شود. به گفته خادمی، نیروهای شرکت ساخت، پلیس و راهداری نیز وضعیت مسیر را رصد میکنند. او با اشاره به اینکه برای افتتاح این قطعه در نیمه اول اسفندماه برنامهریزی شده است، میگوید: تردد آزمایشی در این مسیر ۲روزه است و بعدازآن تا روزی که بهرهبرداری رسمی از این قطعه با حضور رئیسجمهور آغاز شود، عبور و مرور در این مسیر ممنوع خواهد بود؛ زیرا وزارت راه و شهرسازی نمیخواهد بعد از افتتاح رسمی، انسدادی در مسیر ایجاد کند و تلاش میکند در زمان باقیمانده به بهترین نحو به تکمیل جزئیات مسیر بپردازد.
- ترافیک سنگین برای افتتاح آزادراه
دیروز، در حالی قطعه نخست آزادراه تهران - شمال بهصورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت که حضور تعداد قابلتوجهی از تهرانیها برای ورود به این آزادراه، ترافیک سنگینی در انتهای بزرگراه شهید همت و بعد از خروجی دهکده المپیک ایجاد کرده بودند. گویی بعد از چندین بار خلف وعده در افتتاح قطعه اول آزادراه تهران - شمال، این بار شهروندان تهرانی ترجیح داده بودند برای اطمینان از افتتاح این قطعه، طول مسیر آن را رانندگی کنند و آن را بهعنوان یک رکورد تاریخی به ثبت برسانند.
آزادراه تهران- شمال، شامل ۴قطعه و به طول ۱۲۱ کیلومتر است که اگرچه مراحل مطالعاتی آن از سال ۱۳۵۳ آغاز شده بود اما عملیات اجرایی آن به دهه ۷۰برمیگردد. پیشازاین، قطعه ۴این مسیر که آسانترین قطعه آن محسوب میشود در دولت دهم به بهرهبرداری رسیده بود اما پیچیدگی ۳قطعه باقیمانده باعث شد وعده اجرا و افتتاح این قطعات بارها به تعویق بیفتد. حالا قطعه اول این آزادراه از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان در تهران تا منطقه دوآب شهرستانک تکمیل شده است. بخش این قطعه دارای ۲خط رفت و ۲خط برگشت است اما مسیر در فرازهای تند بهصورت ۳ خطه احداث شده است. طبق اعلام شرکت ساخت، حداکثر شیب طولی مسیر قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۶ درصد و حداقل شعاع قوسها ۴۰۰ متر است. به گزارش همشهری، اگرچه بیش از ۲۰سال از آغاز عملیات عمرانی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال میگذرد، اما حدود ۸۰درصد عملیات اجرایی این قطعه از سال ۱۳۹۴ تاکنون انجام شده و بهطور متوسط با فعالیت مستقیم ۵ هزار نفر نیروی کار عمرانی و ۱۲۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی تکمیل شده است.
منبع: روزنامه همشهری ۲۴ بهمن