در آستانه سال نو و با اجرای طرح استقبال از بهار، منطقه ۱۳ برای ورود به سال جدید آماده شده و سرانه فضای سبز این منطقه در حال افزایش است.

همشهری آنلاین- پروانه بهرام‌نژاد: این روزها که شهر حال و هوای بهاری به خود می‌گیرد‏، محله‌های سیزدهمین تکه پایتخت هم میزبان طرح‌هایی متعددی شده که قرار است جان تازه‌ای به منطقه ببخشد. «سیدمهدی صالح زاده» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «اجرای صحیح طرح استقبال از بهار می‌تواند نقش مهمی در ایجاد نشاط و شادابی فضای عمومی شهر و شهروندان ایفا کند که بر این‌ اساس مدیریت شهری ضمن پاکیزه سازی شهر، متناسب با فرهنگ، برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ که دراین مدت اجرا خواهدشد.»

  • کاشت درختان پهن برگ

کاشت درختان پهن برگ در مدارس و ایجاد فضای سبز عمودی یکی از برنامه‌های شهرداری منطقه ۱۳ در این زمینه است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «با این کار در تلاشیم که ضمن افزایش سرانه فضای سبز مدارس و منطقه، توجه دانش‌آموزان را به موضوع محیط‌زیست و درختکاری جلب کنیم. » او می‌افزاید :«از این رو در راستای اجرای طرح تک درخت، کاشت درختان پهن برگ و سایه انداز در مدارس در دستور کار قرار گرفته است.»

  • ایجاد فضاهای سبز عمودی

توسعه فضای سبز عمودی نهضتی است که سنگ بنای آن بیش از دو دهه پیش در شهر تهران ایجاد شد و باتوجه به اهمیت آن در کاهش آلایندگی‌ها و افزایش سرانه فضای سبز‏، همچنان در بسیاری از محله‌های پایتخت از جمله منطقه ۱۳ این طرح درحال انجام است. صالح زاده دراین‌باره می‌گوید: «با هدف افزایش سرانه فضای سبز منطقه و با شناسایی دیواره‌های بتنی و نقاطی که ظرفیت ایجاد فضای سبز عمودی دارد، پوشش‌های سبز به وسیله درختچه‌های متناسب با شرایط آب و هوایی ایجاد خواهدشد. » او ادامه می‌دهد: «در تلاشیم باامکانات حداقلی موجود بتوانیم به میزان شایسته‌ای که در شان شهروندان است برای ایجاد فضاهای سبز و اماکن تفریحی در منطقه گام برداریم. » این طرح در فضاهای قابل اجرای معابر انجام خواهدشد.

  • اهدا و کاشت نهال رایگان

یکی دیگر از برنامه‌های این بخش‏، اجرای طرح فراگیر کاشت نهال مثمر و غیرمثمر رایگان در باغچه منازل شهروندان منطقه است. معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه، کاشت نهال رایگان در منازل تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد. » او می‌افزاید: «این طرح به دنبال ثبت درخواست شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ و ارجاع به مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز انجام می‌شود. » صالح زاده ادامه می‌دهد: «براین‌اساس گروه کاشت نهال رایگان با مراجعه به منازل شهروندان به همراه کارشناسان این مرکز، نهال درختان مثمر و غیرمثمر در باغچه‌ منازل آنها می‌کارند و توضیحات لازم را به همراه برگه آموزشی به آنها ارائه می‌دهند.»