مردم استان کهگیلویه و بویر احمد، جشن شب‌ چهارشنبه‌سوری را مانند دیگر آیین‌های محلی و قومی ویژه خود گرامی می‌دارند.

همشهری‌آنلاین : کهگیلویه و بویراحمد از بکرترین استان‌های کشور از هر نظر است. اگرچه زندگی شهرنشینی از گذشته‌های دور در این استان رواج دارد، اما شرایط اجتماعی و جمعیتی آن بر اساس فرهنگ طایفه‌ای و عشایری است و همین مساله سبب شده تا فرهنگ عشایری در این استان غالب و بیشتر آیین‌ها و آداب و رسوم مردم این استان مانند جشن شب چهارشنبه‌سوری تابع آن باشد.

روشن کردن آتش

در آخرین چهارشنبه سال معمولا جوانان و نوجوانان هر محل و آبادی در کوچه ها با هیزم جمع آوری شده آتش روشن می کنند و از روی آتش می‌پرند. آنگاه بعد از پایان مراسم در هر خانه خاکستر جمع می‌کنند و آن را از خانه بیرون می‌برند و در سر چهارراه یا در آب روان می‌ریزند.

  پختن آش

یکی از آداب مردم  کهگیلویه و بویراحمد در شب چهارشنبه‌سوری، پختن آش رشته است. همچنین دو سه روز پیش از آغاز سال نو را عرفه یا خیرات نیمه برات می‌گویند. در این ایام تمامی خانواده از شیر و برنج و دانه‌هایی نظیر سیاه دانه، رازیانه نوعی غذای محلی به نام شیر برنج تهیه می‌کنند و همراه با نوعی حلوای محلی بین همسایگان توزیع می‌کنند.

متیل گوش‌دادن

دور بزرگان خانواده جمع‌شدن و «متیل گوش‌دادن» و آجیل محلی خوردن از دیگر رسم‌های کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در آخرین چهارشنبه سال است.

مراسم دیگری مثل کوزه‌شکنی، فال‌گوش نشینی، آش نذری پختن، آب‌پاشی، بخت‌گشائی دختران، دفع چشم زخم‌ها، قاشق‌زنی، فال‌گرفتن و پخش آجیل مخصوص این شب جزو رسم‌های  جالب چهارشنبه‌سوری در این استان بوده‌است.

منبع: همشهری آنلاین