از ۷ همسایه‌ای که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، ۵ همسایه یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیری را برای محدودیت رفت‌وآمد با ایران به اجرا گذاشتند؛ از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا توقف پروازها به مبدأ و مقصد ایران.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، از بین کشورهای دارای مرز زمینی با ایران، تنها دو کشور آذربایجان و ارمنستان هنوز سیاست روشنی را در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند. از کشورهای دیگر منطقه نیز کویت و گرجستان پروازهای خود را به ایران به حالت تعلیق درآورده‌اند.

  • اردن 

اردن ورود چینی‌ها، ایرانی‌ها و شهروندان کره جنوبی را به خاکش ممنوع کرد. دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این سرزمین، به جز شهروندان اردنی، با هدف محدود کردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

  • پاکستان 

مقامات پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند که مرز تفتان (مرز مشترک این کشور با ایران) را بسته است. بنا بر اعلام رسانه‌های پاکستان، گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک این منطقه مرزی بسته شده و فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.

پاکستان اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این منطقه مرزی به اجرا گذاشته و بیمارستانی ۱۰۰ تخت‌خوابی را نیز برای مقابله با وضعیت اضطراری در امتداد مرز ایران آماده کرده است.

  • ترکمنستان 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی روز یکشنبه از بسته شدن مرز زمینی ترکمنستان با ایران خبر داد.

احمد زمانیان یزدی اعلام کرد: مرز ترکمنستان به علت بیماری کرونا بسته شده و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد که کلیه کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های با ملیت خود را پذیرش می‌کند. اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازه تردد می‌دهد.

وی ادامه داد: انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد. اکنون ماشین‌های زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود که چرا اطلاع قبلی داده نشده و بدون اطلاع مرز را بستند، در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.