مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هم‌زمان با هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفند) ۶۴ طرح این حوزه در سطح استان بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، اسفندیار خزائی دوشنبه ۵ اسفند با ایرنا اظهار داشت: ۲۳ طرح جنگل‌کاری، هشت طرح حفاظت و امور اراضی، ۲۷ طرح در حوزه  احیا و اصلاح مراتع و ۶ طرح آبخیزداری هم‌زمان برای هفته منابع طبیعی آماده بهره‌برداری شده است.

وی بیان کرد: هم‌زمان با نخستین روز از هفته منابع طبیعی و جشن ملی درختکاری، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی بیش از ۳۵۰ هزار اصله نهال در مکان‌های از پیش تعیین‌شده کاشته می‌شود.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۳۵۰ هزار اصله نهال نیز بین مردم توزیع می‌شود، این نهال‌ها شامل اقاقیا، زبان‌گنجشک و توت بوده چراکه مقاوم به شرایط کم‌آبی و مناسب با اقلیم همدان هستند.  

خزائی گفت: ترویج فرهنگ منابع طبیعی، استفاده از مشارکت‌های مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست در کاشت نهال و حفظ و احیای عرصه‌های ملی از برنامه‌های مهم در طول هفته منابع طبیعی است.  

وی اظهار داشت: ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه در تقویم رسمی کشور به نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است که شعار امسال این هفته «نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز» است.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: فرهنگ‌سازی و آموزش مهم‌ترین عامل در حفاظت و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی توسط مردم است و با توجه به سیاست سازمان مبنی بر حفاظت مشارکتی، مردم نقش تأثیرگذار در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی دارند.  

خزائی اضافه کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی استان در راستای  مقابله و کاهش تخریب و تصرف اراضی ملی، مبنای عملیاتی خود را  فرهنگ‌سازی و پیشگیری بنانهاده است.  

وی گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری همدان هرگونه تخریب و تصرف زمین‌های ملی را از طریق یگان حفاظت منابع طبیعی پیگیری و با متخلفان از طریق قانون به‌صورت جدی برخورد می‌کند.  

خزائی بیان کرد: اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در همه شهرستان‌های استان به‌صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر تخریب، تصرف، آتش‌سوزی از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ هستند.