سید حسین غضنفری : فیوچر بانک در واکنش به تحریم آمریکا اعلام کرداین تحریم تاثیری بر فعالیت این بانک نخواهد گذاشت

آمریکا دلیل تحریم این بانک بحرینی را حضور بانک ملی در بین سهام داران اصلی این بانک اعلام کرده است. به نوشته روزنامه بحرینی دیلی نیوز آمریکا بانک ملی ایران را متهم به حمایت از تروریسم از طریق سرمایه گذاری در برنامه هسته ای ایران  کرده است.

ایران بارها تاکید کرده است که فعالیت های هسته ای اش کاملا صلح آمیز بوده و زیر نظر  بازرسان آژانس انرژی اتمی انجام می شود.

فیوچر بانک توسط سه بانک اهلی یونایتد، بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران تشکیل شده و هدف از آن کمک به سرمایه گذاری در اقتصاد رو به رشد ایران بوده است.

در واکنش به اقدام یک جانبه آمریکا در تحریم این بانک، شهرام رضوی معاون مدیر عامل فیوچر بانک گفت:" تحریم ها از سوی آمریکا تحمیل شده است و نه سازمان ملل که معنی آن این است که شهروندان آمریکایی قادر به استفاده از خدمات ما نیستند. همچنین بانک ما نمی تواند در آمریکا فعالیت کند"

 شهرام رضوی در این خصوص تصریح کرد از آن جایی که فیوچر بانک فعالیتی در آمریکا ندارد، این اقدام تاثیری بر فعالیت های بانک نخواهد گذاشت:" ما پیرو قانون هستیم و از سوی سازمان ملل تحریم نشده ایم، ففط آمریکا ما را تحریم کرده است". روزنامه دیلی نیوز به نقل از وی نوشت:

" فیوچر بانک در بحرین و با حمایت بانک مرکزی این کشور فعالیت می کند و این تحریم به خاطر وضعیت سیاسی پیرامون ایران است ، ما سعی می کنیم در این مدت میانه رو باشیم و امیدوار هستیم با تغییر وضعیت تحریم ها نیز برداشته شود." شهرام رضوی میزان نقدینگی بانک را 3/1 میلیارد دلاری اعلام کرد و گفت :" این میزان نقدینگی کافی است، ما قادر هستیم پاسخگوی مشتریان خود باشیم، هرچند پس از تحریم یک جانبه تعدادی از مشتریان خود را از دست داده ایم اما تعداد آنان زیاد نیست. "

 در سال 2006 فیوچر بانک اعلام کرد در نظر دارد 65 میلیون دلار در دو شرکت ایرانی سرمایه گذاری کند اما شهرام رضوی می گوید این سرمایه گذاری به خاطر وضعیت خاص سیاسی اتفاق نیافتاد، هرچند این ایده ی خوبی بوده و با برطرف شدن موانع هنوز هم می توان آن را به مرحله اجرا گذاشت. وی فعالیت بانک را منطبق با قوانین بحرین اعلام کرد و گفت این بانک یک سازمان سیاسی نیست.

چند روز پیش در مجمع سالیانه فیوچر بانک که در منامه پایتخت بحرین برگزار شد سهام داران بانک پرداخت 15 میلیون دلار سود سهام را بر اساس افزایش سرمایه 120 میلیون دلاری تایید کردند. این بانک توانسته است سود آوری خود را از 16 میلیون دلار به 5/23 میلیون دلار در سال گذشته افزایش دهد که این افزایشی 9/46 درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

یک سخنگوی فیوچر بانک این موفقیت را نسبت به دوران کوتاه فعالیت این بانک مهم و قابل توجه عنوان کرد. فیوچر بانک اعلام کرده است که در نظر دارد فعالیت خود را در بحرین و دیگر کشور های حاشیه خلیج فارس افزایش دهد.

 هشمهری امارات