گروه اقتصادی: قرارداد اجرای عملیات اکتشاف و توسعه نفت و گاز بلوک مغان 2 بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت کرواسی به ارزش 141 میلیون دلار به امضا رسید

بر اساس این قرارداد که با حضور سیف‌الله جشن‌ساز معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران شرکت INA کرواسی به امضا رسید عملیات اکتشاف و توسعه نفت‌ و گاز بلوک مغان 2 در استان اردبیل انجام خواهد شد.

براساس این گزارش به منظور توسعه و گسترش فعالیت‌های اکتشافی توسعه‌ و شناسایی و ارزیابی سریع منابع هیدروکربری و به منظور جلب مشارکت و همکاری شرکتهای نفتی خارجی در بخش‌های بالادستی پس از طی مراحل مناقصه‌های بین‌‌المللی سومین قرارداد شرکت ملی نفت ایران از مجموعه مناقصه 17 بلوک اکتشافی این قرارداد به امضا رسید.

وسعت بلوک مغان 2 بیش از 3 هزار 230 کیلومتر مربع است که طبق این قراداد پیمانکار متعهد شده 600 کیلومتر از اطلاعات لرزه‌نگاری دوبعدی قبلی را مطالعه و 100 کیلومتر داده‌های لرزه‌نگاری 2بعدی جدید و 200 کیلومتر مربع داده‌های لرزه‌نگاری 3بعدی برداشت را انجام دهد.

همچنبن براساس این قرارداد پیمانکار متعهد شده با حفر یک حلقه چاه اکتشافی در صورت وجود شواهد مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک مغان 2 عملیات تکمیلی لرزه‌‌نگاری 2بعدی تا حدود 500 کیلومتر و حفر 2 حلقه‌چاه اکتشافی دیگر نیز اقدام کند .

ارزش این قرارداد در زمینه عملیات اکتشاف و مطالعات تکمیلی که شامل مطالعات ژئوفیزیکی و حفاری چاه‌های اکتشافی است بیش از 141 میلیون دلار برآورد شده که در مدت 4 سال اجرا خواهد شد. گفته می شود که  در صورت نیاز این قرارداد به مدت یکسال تمدید خواهد شد.

14 بلوک نفتی در انتظار قرارداد

اسفند سال گذشته نیز دومین قرارداد از 17 بلوک اکتشاف و توسعه نفت و گاز ایران میان شرکت ملی نفت و شرکت آسیایی «پترو ویتنام» امضا شد. 

 امضای این قرارداد به منظور توسعه فعالیت های اکتشافی و توسعه‌ای، شناسایی و ارزیابی سریع تر منابع هیدروکربوری در بلوک دانان و جلب مشارکت و همکاری شرکت های معتبر نفتی جهان در بخش های بالادستی و پس از انجام مناقصه‌های بین‌المللی منعقد شده است.

بلوک دانان در غرب کشور و در قسمت جنوبی دهلران واقع شده و احتمال کشف نفت در حوزه های رسوبی ایران زیاد است.

پیش از این شرکت نروژی هیدرو نیز موفق شده بود در بلوک اناران در نزدیکی دهلران به ذخایر تجاری نفت خام دست یابد. همچنین امضای قرارداد بلوک «دیر» به عنوان اولین قرارداد از ‪ ۱۷‬بلوک اکتشاف و توسعه‌ای نفت و گاز ایران دی 86 میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایتالیایی ادیسون بین‌الملل امضا شد.

شرکت ادیسون بین‌الملل ایتالیا، پیمانکار طرح متعهد شد ‪۷۵۰۰‬ کیلومتر از اطلاعات لرزه نگاری دوبعدی را مطالعه و یک حلقه چاه اکتشافی را حفر کند و در صورت شواهد مثبت از وجود هیدروکربور در بلوک"دیر" عملیات تکمیلی لرزه‌نگاری سه بعدی و حفر چاه دوم اکتشافی دوم نیز پیش‌بینی شده است.

وسعت بلوک "دیر" بیش از ‪ ۸۵۰۰‬کیلومتر مربع است و در این قرارداد پیمانکار متعهد شده است حداکثر استفاده از توان داخلی کشور را برای اجرای موثر طرح به عمل آورد.

بلوک‌های «ایلام، دانان، فسا، بندرعباس، قوچان، کلات،‌ کویر، راز، مراوه تپه، مغان ۱ و ۲ و ‌ نفت شهر» در خشکی و بلوک‌های «الوند، دیر، لاله، فردوسی و تابان»، 17 بلوک اکتشافی است که مناقصه آن پیشتر برگزار شده است. این بلوک‌ها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی،‌ سمنان، اردبیل و بخشی از استان آذربایجان شرقی، استان گلستان،‌ همچنین بخشی از استان‌های ایلام و کرمانشاه، فارس و هرمزگان واقع شده اند.

به منظور افزایش انگیزه پیمانکاران خارجی برای حضور در مناقصه 17 بلوک یاد شده، تدابیری اندیشیده شده است که از جمله آنها کاهش نرخ تنزیر از 30 به 20 درصد در فرمول تجاری شدن میدان‌های کشف شده، افزایش میزان نفت تولیدی میدان‌ها از 15 به 20 سال، محول شدن سقف تعهد سرمایه‌گذاری پیمانکار در بخش توسعه به پس از زمان برگزاری مناقصه عملیات توسعه، همچنین کاهش مبلغ ضمانت نامه از 300 هزار دلار به حدود 150 هزار یورو (حدود 200 هزار دلار) به منظور کاهش خطرپذیری پیمانکار برای حضور در مناقصه‌های اکتشاف و توسعه بلوک‌های نفتی کشور است.